ZLATNE KAPI

Po kilogramu ulja od smilja 
i do 10 tisuća kuna zarade

Agrosavjeti
Prerada smilja Fotografija: Hrvoje Jelavić/PIXSELL
Čak 99% ukupne hrvatske proizvodnje ulja iz smilja završava u izvozu, oko 4-5 tona, a bez problema bi prodali i 10, tvrdi M. Macura.

Nadamo se samo da tržište neće postati prezasićeno uljem od smilja, koje se u svijetu plaća između 1700 i 2000 eura za kilogram. To tekuće zlato vole i u ženskim i muškim parfemima, kozmetičkim kremama protiv starenja, aromaterapiji, lijekovima..., a u novije vrijeme i u plastičnoj kirurgiji, govori za Večernji list Milivoj Macura s čijom je suvremenom tvornicom za preradu smilja nedaleko od Kistanja, u koju je lani uložio 2,5 mil. kuna, “procvjetalo” i šibensko zaleđe “gladno” brze zarade na škrtom kamenjaru.

Malo, a puno

Kozjim putovima u potrazi za smiljem “brste” ga još uglavnom “krivoberači”, pametniji su konačno u funkciju stavili godinamaneodržavane parcele, zarasle u korov i draču. Kilogram cvjetova smilja ovih dana vrijedi 12 kuna, a nakon što u Macurinoj destileriji iz njega poteku dragocjene kapi, sve će u izvoz u Kanadu, SAD, Japan,Rusiju...

Macura tvrdi kako čak 99% ukupne hrvatske proizvodnje završava u izvozu, oko 4-5 tona ulja od smilja godišnje, a bez problema bi prodali i 10. Veliki su troškovi proizvodnje, i do 1000 kn/kg ulja, za koje sredinom srpnja, kad sunce iz njega izvuče vlagu, treba oko 650 kg smilja. Kad se još plate berači, ispada da je po kilogramu ulja (1,15 l) bruto zarada oko 6500 kn, a kad svježem smilju padne cijena na 8 kn/kg - i 10.000 kn, da bi se u konačnom proizvodu poput parfema, krema i slično, ulje doziralo i u količinama manjim od jedne kapi, a plaćalo kao suho zlato.

Slatkastog, a opet pomalo oporog mirisa pokošenog sijena, cvjetove smilja cijenili su još naši stari, koji su ih potapali u maslinovo ulje. Njime su liječili upale na koži, hematome..., a zbog analgetičkog i protuupalnog djelovanja koristili i kod bolnih mišića i grčeva i reumatskih tegoba.

Danas je pak ulje pravamarketinška koka razvikanih kozmetičkih brendova protiv bora, za revitalizaciju i regeneraciju umorne i zrele kože izložene unutarnjem i vanjskom stresu. Nije da se za to i ranije nije znalo. No znanost ga je dovoljno istražila i dokazala njegovo djelovanje tek posljednjih godina.

Mr. pharm. Vlasta Pojatina, vlasnica tvrtke Olival koja se razvila upravo na starim farmaceutskim recepturama, prirodnim sastojcima i novim saznanjima u kozmetologiji i tehnologiji, kaže kako je tek francuski L’Occitane prije pet godina jače krenuo s njegovom primjenom, nakon što je otkriveno da se u vrlo malom postotku ulja od smilja nalazi visoka koncentracija različitih aktivnih tvari, koje su naročito dobrodošle u “anti aging” kozmetici.

Nakon toga u svijetu dolazi do pravog buma potražnje za uljem pa i kod nas. I Olival prati taj trend i radi originalne kreme na bazi tog skupoga ulja za koje se mr. Pojatina nada kako će mu cijena, zbog sve većeg plantažnog uzgoja, uskoro ipak pasti.

Pomama za smiljem

Hercegovina je s više od 200 ha vjerojatno “pregazila” i Korziku, pa ovoga ljeta u nedostatku destilerija koje nisu pratile hiperprodukciju, grca u neotkupljenim viškovima.

Pravo ulje radi se iz svježih cvjetova koji se prerade u manje od 24 sata od berbe, pa su mnogi oprezni. Macura kaže kako ga odande zove najmanje 100 ljudi dnevno i nude i smilje i ulje, no njemu ne treba jer ima dovoljno. Kako bi u Olivalu lakše i jeftinije došli do sirovine, za koju itekako paze da je certificirana, i mr. Pojatina planira proizvodnju i preradu smilja, kojega od pamtivijeka zovu i “immortelle” – vječnim cvijećem koje ni branjem ne vene i ne mijenja boju.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje