JESENSKO POVRĆE

Sve dobrobiti patlidžana

Agrosavjeti
Patlidžan Fotografija: Marko Prpić/PIXSELL
Obiluje vlaknima koja imaju višestruko značenje za organizam. Poseban interes znanstvenika izazvao je nasunin - fitonutrijent iz patlidžana snažnog antioksidativnog djelovanja.

Patlidžan (lat. Solanum melongena) u narodu je poznat i kao melancan, malancan ili modri patlidžan. Njegovo široko razgranato stablo visinom doseže i do 70 cm, a krase ga izuzetno veliki zeleni listovi, piše portal Alternativa za vas. Plodovi patlidžana su vrlo hranjivi. Razlikuju se po oblicima i bojama.  Najpoznatija i najraširenija vrsta je duguljasti patlidžan, tamnoljubičaste boje. 

Ova zanimljiva biljka potječe iz Indije gdje je u upotrebi već 3.000 godina. Iz Indije se njegov uzgoj najprije proširio na istok Azije, u Kinu i Japan. U 14. stoljeću počeo se uzgajati na području južne Europe, a u 16. stoljeću raste njegova popularnost i u srednjoeuropskim zemljama. Plodovi patlidžana su čest gost na jelovnicima ljubitelja povrća širom svijeta, a u veganskim kuhinjama slove kao prava poslastica te savršena i ukusna zamjena za meso.

Primjena u liječenju

Osim kao hranjiva povrtna kultura, patlidžan se u pojedinim zemljama primjenjuje i u medicinske svrhe. Tradicionalna kineska medicina priznaje ovu biljku kao odlično sredstvo za liječenje gastritisa, kostobolje, reume, opeklina kože pa čak i raka.

U Nigeriji je na glasu kao izvrstan lijek protiv išijasa, mišićnih grčeva i hemoroida. U mnogim istočnim kulturama vrlo je cijenjen čaj od svježe ili od sušene kore patlidžana.

Poznata je i primjena obloga od lišća biljke ili od mesa ploda u svrhu ublažavanja upala.  Ovo povrće je odličan izvor vitamina K, C, A, B1, B3, B6 i  B9 (folna kiselina).  Bogato je i mineralima kalijem, kalcijem, fosforom, bakrom i magnezijem. Obiluje vlaknima koja imaju višestruko značenje za organizam.

Poseban interes znanstvenika izazvao je nasunin - fitonutrijent iz patlidžana snažnog antioksidativnog djelovanja. Dokazano je da taj sastojak pospješuje izlučivanje viška željeza iz organizma, što je od velikog značaja u prevenciji kardiovaskularnih bolesti.

Također, prema nekim studijama taj antioksidans ima velik potencijal u prevenciji raka te suzbijanju rasta i širenja stanica raka.  Patlidžan sadrži i karotenoide koji imaju blagotvoran učinak na vid i zdravlje očiju. Sok iscijeđen iz patlidžana je odlično sredstvo za poticanje mokrenja te izvrsna pomoć kod slabokrvnosti i srčanih tegoba. Osim toga bogat je izvor klorogenične kiseline (CGA) koja je poznata po svojim izuzetnim antioksidativnim svojstvima.

Pomaže u kontroli dijabetesa  

Već stoljećima plodovi patlidžani su poznati kao odlična pomoć u kontroli dijabetesa. Moderna znanstvena istraživanja potvrdila su da ishrana bogata ovim povrćem ide u prilog regulaciji razine šećera u krvi, a jedan od razloga je visok udio vlakana.


Učinkovit u regulaciji tjelesne težine. Patlidžan je povrće s niskim udjelom ugljikohidrata, ne sadrži masti i ima svega 20 kalorija po šalici. Bogat je vlaknima zbog čega pridonosi osjećaju sitosti.

Prema nekim istraživanjima klorogenična kiselina prisutna u plodu učinkovito doprinosi smanjenju masnih naslaga. To su prednosti koje ga čine odličnim saveznikom u borbi protiv suvišnih kilograma.


Ublažava i probavne tegobe. Gorke tvari u patlidžanu zaslužne su za suzbijanje grčeva želuca te ostalih želučanih i crijevnih tegoba. Plodovi patlidžana bogati su vlaknima koja štite probavni trakt i pomažu u održavanju funkcionalnosti i zdravlja cijelog probavnog sustava.  


Smanjuje razinu kolesterola u krvi. Klorogenična kiselina sudjeluje u snižavanju razine LDL (lošeg) kolesterola kao i u povećavanju HDL (dobrog) kolesterola. Nasunin je također od velike važnosti jer prema tvrdnjama znanstvenika pomaže u prevenciji nastanka lošeg kolesterola.


Usporava rast tumora

Patlidžan
Prema istraživanjima, nasunin, antioksidans prisutan u kori patlidžana ima snažnu ulogu u prevenciji i širenju raka.   Studija objavljena 2005. godine u časopisu Journal of Agricultural and Food Chemistry potvrđuje da nasunin učinkovito sprječava proces angiogeneze (razvoj novih krvnih žila iz postojećih) i tako pomaže u suzbijanju širenja tumorskih stanica.  

Prema istraživanju američkog Ministarstva poljoprivrede, klorogenična kiselina sadržana u patlidžanu odličan je saveznik u borbi protiv slobodnih radikala koji su uzročnici raka. Stručnjaci potvrđuju da patlidžan, zahvaljujući antivirusnim svojstvima klorogenične kiseline, može biti od velike koristi u prevenciji i liječenju mnogobrojnih bolesti uzrokovanih virusima.  

Dobrobiti patlidžana:

  • štiti imunološki sustav
  • poboljšava cirkulaciju
  • čuva zdravlje srca i krvnih žila
  • smanjuje stres
  • usporava rast stanica raka
  • štiti od virusa
  • ublažava probavne i želučane tegobe
  • pospješuje mršavljenje i detoksikaciju
  • čuva zdravlje očiju
  • pomaže u kontroli dijabetesa

Patlidžan u kulinarstvu

Patlidžan je svestrano povrće široko rasprostranjeno u svim svjetskim kuhinjama. Kada je riječ o kvaliteti, za kulinarske izazove idealni su čvrsti, glatki i sjajni plodovi. Kod kupovine birajte teže plodove.

Radije kupite nedozrele, nego prezrele patlidžane. Kod prezrelih plodova gorak okus je izrazit i neugodan te će takvi primjerci biti gotovo pa nejestivi.

Nedozrele plodove dovoljno je ostaviti nekoliko dana na sobnoj temperaturi i tada će biti savršeni za upotrebu. U koži patlidžana je sadržana velika koncentracija hranjivih tvari te se prilikom pripreme ne preporučuje guljenje i bacanje kože jer tako umanjujete njegove hranjive vrijednosti.

Patlidžan možete pripremati na različite načine – kuhanjem na pari, pirjanjem, prženjem, pohanjem, a osobito je popularna priprema na roštilju. Možete ga i kiseliti ili pripremiti u obliku namaza.

Potrebno je naglasiti da sirovi patlidžan sadrži solanin - otrovnu tvar koju biljke proizvode kako bi se zaštitile od nametnika, a koja se nalazi u koži i ispod nje.

Ako dospije u organizam može uzrokovati glavobolju, probavne smetnje, znojenje, srčanu aritmiju. Stoga je patlidžan neophodno termički obraditi kako bi se ta tvar eliminirala. 

Ovo zdravo i hranjivo povrće poznato je po svom pomalo gorkastom okusu koji možete ublažiti na sljedeći način - narežite plod na komadiće koje potom posipajte solju, ostavite da odstoje oko pola sata, a zatim ih isperite kako bi se uklonio višak soli.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje