Komentar tjedna

Budi seljak, živi kao gospodin!

Agrovijesti
Miroslav Kuskunović Fotografija: PIXSELL

Dragi čitatelji,

upravo ste otvorili novu internetsku stranicu posvećenu poljoprivredi, agrobiznisu, ruralnom prostoru i svim onim vijestima, reportažama i zanimljivostima koje se tiču jednog važnog segmenta gospodarstva - proizvodnje hrane i života na selu. Agrobiz.hr novi je zajednički projekt Večernjeg lista i Poslovnog dnevnika.

Nakon što je Večernji list, kao najveća dnevna novina u Hrvatskoj, prije tri godine pokrenuo projekt "Zlata vrijedan" - izbor najboljeg OPG-a i 25 dana objavljivao priče o uspješnim poljoprivrednicima, te nakon što je Poslovni dnevnik kroz svoje Poslovne uzlete okupio zavidan broj poljoprivrednih proizvođača željnih znanja i edukacije, u svom poslovanju odlučili smo krenuti i s novim proizvodom - portalom Agrobiz.hr. 

Danas su poljoprivreda i agrobiznis jedne od najžilavijih djelatnosti u Hrvatskoj, koje su i u krizi uspjele održati svoju, koliku-toliku profitabilnost, te ono što je najvažnije - radna mjesta. Svjedoci smo globalnih promjena, velikih udara koji se ciklički pojavljuju na tržištu hrane, što je ovaj segment učinio i medijski zanimljivim, a sve više i radno poželjnim.

Koliko ste puta čuli od svojih kolega, prijatelja, rodbine, kako bi tako rado imali neki komad zemlje i bavili se poljoprivredom te živjeli nekim drukčijim, mirnijim životom nego što je gradski - prepun stresa i nervoze?

Romantičarski pogled na seoski život uvukao se u stanovnike gradova, a romantizam je otišao i korak dalje - počeli su se otvarati gradski vrtovi, male oaze gdje se proizvodi za vlastite potrebe, fakultativno, amaterski. Sve se više kupuje domaća hrana na štandovima i sajmovima. Sve su gledanije kulinarske emisije koje se snimaju na selu. Selo u gradu postaje sve više "in".

Svi skupa postajemo svjesni da je proizvodnja hrane važan segment života i ekonomije svake države. Ali unatoč tome Hrvatska uvozi više od 40 posto svojih potreba za hranom. 

S druge strane, u ruralnim područjima ogromne poljoprivredne površine stoje neobrađene, zarasle u korovu, sela su sve praznija, mladi ljudi odlaze, a poljoprivredu vode staračka gospodarstva. I svi se pitamo zašto je to tako.

Ljudi sa sela kao da su izgubili životni entuzijazam i sve više u svom životu žele kopirati obrazac gradskog života, pa umjesto obrađivanja vrta, njive ili uzgoja stoke za svoje potrebe (ili za tržište) sve više vole stavljati statuse na Facebooku, lajkati i dijeliti postove o hrani, dok tu negdje oko njih leži golemo bogatstvo neobrađenih njiva.

Muški dio seoske populacije skloniji je vođenju monetarne, fiskalne ili općenito neke politike nego odlasku na predavanja koja, posebice zimi, organizira Savjetodavna služba i brojne razvojne agencije, a pomažu u educiranju kako bolje i više proizvoditi. Zavladala je neka depresivna, pomalo destruktivna životna filozofija. 

Mi, kao novi portal, želimo mijenjati sliku o životu na selu, kreirati neke drugačije moderne trendove i biti glasnik jedne nove poljoprivrede koja će se temeljiti na znanju, mladosti, novim tehnologijama, udruživanju, izvozu, tržišnoj orijentaciji. Ukratko rečeno, poljoprivredu, koja je kod nas često stihijska djelatnost, želimo staviti u kontekst razvijenog agrobiznisa po uzoru na EU.

Moramo selu vratiti emociju, snagu, volju. Moramo ga učiniti poželjnim mjestom za život i rad.

Za sve to trebaju nam znanje i informacije struke, pa ćemo to pokušati crpiti od onih koji imaju najveću koncentraciju znanja. To su znanstvene institucije, tvrtke za agrobiznis, konkretna životna obiteljska poljoprivredna gospodarstva koja rade i proizvode, ali i mladi poljoprivrednici. Nastojat ćemo uz prikaz onog najboljeg u poljoprivredi i podizanju konkurentnosti učiti i crpiti informacije i znanja s globalnog tržišta. Pisat ćemo o primjeni novih tehnologija te nastojati da se svi skupa oslobodimo strahova iz prošlosti poput udruživanja u zadruge, da se odmaknemo od idealizma kako je nekad bilo bolje i končano otklonimo i promijenimo demagoško razmišljanje kako se u poljoprivredi može živjeti jedino i samo od poticaja i pomoći države.

No, vratimo se na početak.

Slogan "Budi seljak, živi kao gospodin!" nije nov. On se često može čuti u svakodnevnom govoru i oslikava drukčiju životnu filozofiju. Poljoprivredom se danas može baviti i iz grada; sve više fakultetski obrazovanih mladih ljudi žele biti seljaci, poljoprivrednici, OPG-ovci. Seljak nije nešto pogrdno nego nešto što treba biti ponos Hrvatske. Globalni poremećaji i sve nesigurnija budućnost politike, jednu zemlju ne smije ostaviti u stanju da bude ovisna o uvozu hrane.

Zato moramo selu vratiti emociju, snagu, volju. Moramo ga nekako svi zajedno učiniti poželjnim mjestom za život i rad.

  • Avatar
    limun 08. Veljača 2016. u 11:29 Primjeri moraju biti samo pozitivni i uspješni projekti, veličina nije bitna, samo projekti koji stvaraju nove dodane vrijednosti
  • Avatar
    limun 08. Veljača 2016. u 11:21 Čestitam na vrlo lijepom i dobrom (za početak)portalu. Sretno sa pozivnim temama i uspješnim proizvođačima!
Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje