Proizvodnja eteričnog ulja

Dolazi neizvjestan period za proizvođače smilja, ovogodišnji prihodi 30 posto od očekivanih

Agrovijesti
Smilje Fotografija: Hrvoje Jelavić/PIXSELL
Smilje je skoro preko noći postalo hit u Hercegovini i brzo došlo do razine da su upućeni smatrali ovaj prostor najvećim svjetskim proizvođačem smilja sa zasađenih trideset milijuna stabljika. Nedugo nakon tih velikih riječi došla je sezona branja i otkupa koja je pokazala svoje surovo lice.

Senad Đonko, uzgajivač smilja s Bivolja Brda u čapljinskoj općini kaže da ako se ponove ovakva još jedna ili dvije sezone pitanje je da li će itko opstati od velikog broja onih koji se u Hercegovini bave smiljem.

"Možda troje ili četvero najvećih proizvođača ili prerađivača preživi, ali su i oni upitni. Uzrok toga je velika suša i iznad svega niske cijene na tržištu, daleko niže nego ranijih sezona. Zbog manjka padalina ovog ljeta izostala je jesenja berba, tako da se sada čeka kraj proljeća naredne godine", kaže nam Đonko.

Đonko priča da je svoj urod prodavao u zelenoj masi i to po minimalnim cijenama od 1 KM, a kaže da je bilo i onih koji su prodavali i po 1,4 KM. Sve te cifre su od tri do pet puta manje od onih koje su bile aktualne prije koju godinu i koje su motivirale mnoge da krenu ulagati u smilje.

"Iako sam prodavao po minimalnim cijenama mislim da sam postupio razumnije od onih koji su prerađivali, pa sad imaju po sto litara neprodatog eteričnog ulja. Što sad s njim", pita se Đonko.

Da situacija nije dobra slaže se i Dinko Dujmović, predsjednik Grupacije proizvođača i prerađivača smilja jer su prinosi svježe mase biljke bili na razini od trideset posto prihoda u normalnoj prosječnoj sezoni.

"Isključivi razlog tomu je preveliki sušni period. Destilerije eteričnih ulja su otkupile i preradile ponuđene količine na tržištu i dio eteričnog ulja od smilja je već otpremljen na inozemnotržište. Napominjem da bismo trebali posvetiti pažnju boljoj kvaliteti proizvedenog ulja i to na način pravovremene berbe biljke i pravilnim postupkom destiliranja. To će možda rezultirati manjim količinama dobivenog eteričnog ulja, ali to podrazumjeva i bolju cijenu na tržištu tako da jedno drugo kompenzira", mišljenja je Dujmović.

Proizvođači svježe mase sigurno ne mogu biti zadovoljni ponuđenim otkupnim cijenama u protekloj berbi, nastavlja Dujmović, ali takvo je trenutno stanje na tržištu i ono varira svake godine ovisno o potražnji ulja na tržištu.

"Naše procjene su takve da tvrdimo kako su destilerije otkupile svježe mase smilja negdje u iznosu od otprilike tri milijuna KM. Inozemni kupci imaju pogrešnu i preuveličanu percepciju o prekomjernoj proizvodnji eteričnog ulja od smilja u regiji Hercegovine, a razlog tomu je preveliki broj brokera, nakupaca i neozbiljnih ponuđača prema inozemstvu. Svi nude nešto čega nema i to u apsurdnim količinama", kaže predsjednik Grupacije proizvođača i prerađivača smilja.

Dujmović smatra kako treba proći neko vrijeme da i kupci prepoznaju i krenu razlikovati ozbiljne ponuđače, koji stvarno posjeduju vlastito ulje, od neozbiljnih koji nude tuđi proizvod.

"Stvara se krivi dojam o nekim enormnim količinama neprodanog eteričnog ulja. Mi kao Grupacija nemamo mehanizme regulative i nismo u mogućnosti imati uticaja na takve pojave, ali ono što ćemo učiniti i na čemu intezivno radimo jeste 'banka eteričnih ulja' koja će biti u mogućnosti velikim dijelom uticati na regulaciju tržišta", zaključuje Dinko Dujmović.

 

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje