Mladi poljoprivrednici

EIZ: Bespovratne potpore povećavaju vjerojatnost preživljavanja mladih poduzeća

Agrovijesti
Mladi poljoprivrednici Fotografija: Thinkstock
Bespovratne potpore povećavaju vjerojatnost preživljavanja mladih poduzeća nakon recesije te im omogućavaju veću razinu zaduženosti kod banaka, zaključak je istraživanja predstavljenog u petak na Ekonomskom institutu Zagreb (EIZ).

 Bespovratne potpore povećavaju vjerojatnost preživljavanja mladih poduzeća nakon recesije te im omogućavaju veću razinu zaduženosti kod banaka, zaključak je istraživanja predstavljenog u petak na Ekonomskom institutu Zagreb (EIZ). 

Istraživanje "Poticanje mladih poduzeća u neizvjesnim uvjetima? Evaluacija utjecaja bespovratnih sredstava za mlada mikro i mala poduzeća tijekom recesije" proveli su Sonja Radas i Bruno Škrinjarić s EIZ-a te Stjepan Srhoj s Odjela za ekonomiju i poslovnu ekonomiju Sveučilišta u Dubrovniku.

U prvom istraživanju takvog tipa u Hrvatskoj, promatrana su mlada mikro i mala poduzeća u Hrvatskoj od 2009. do 2014. godine, u razdoblju kada se gospodarstvo nalazilo u recesiji, kaže voditelj studije Bruno Škrinjarić.

U istraživanju su korišteni podaci Financijske agencije (Fina), Ministarstva poduzetništva i obrta (koje se u to vrijeme tako zvalo) te oni iz sudskog registra poduzeća. Obuhvatilo je 220 mladih poduzeća koja su dobila potporu, uz isti broj sličnih poduzeća koja ih nisu dobila, pri čemu su se utvrđivale razlike.

Prvo istraživačko pitanje glasilo je povećava li potpora za mlada poduzeća vjerojatnost preživljavanja na tržištu, a odgovor je potvrdan. Naime, poduzeća koja su primala potpore, unatoč njihovom relativnom malom iznosu, u prosjeku su imala 6,7 posto veće šanse za opstanak u krizi.

Istraživanje je pokazalo i da potpore za mlado poduzeće povećavaju pristup vanjskom financiranju, to jest bankovnim kreditima. Tako su poduzeća koja su dobila potpore gotovo odmah nakon te dodjele povećala iznos dugoročnih kredita, i to u prosjeku za oko 133 posto, odnosno za oko 82 tisuće kuna.

Kako napominje Škrinjarić, poduzeća kroz proces prijave za dobivanje bespovratnih sredstava usvajaju dodatna znanja i vještine oko sudjelovanja na tržištu, što posljedično pozitivno utječe i na samo dobivanje bankarskih kredita. 

Kao još jedan primjer neizravnog pozitivnog utjecaja, tu se pojavljuje i tzv. "ceritifikacijski efekt". Kako pojašnjava Škrinjarić, to znači da kada poduzeće jednom od države dobije određena sredstva, to mu daje svojevrsni certifikat, koji mu olakšava dobivanje kredita kod banke. Naime, tu se polazi od teze da banka kada vidi da je država dodijelila poduzetniku određena sredstva tada i sama pretpostavlja da je klijent u manjoj mjeri rizičan.

Nadalje, istraživanjem se nastojalo utvrditi i povećava li potpora za mlada poduzeća zapošljavanje, prihode i radnu produktivnost, pri čemu je odgovor "ne nužno". "Ne nalazimo statistički značajnu razliku u ovim varijablama između poduzeća koja su dobila bespovratna sredstva i onih koji nisu", kaže Škrinjarić.

Pojašnjava da poduzeća, pogotovo u recesiji, značajne napore ulažu u preživljavanje i održavanje iste razine poslovanja, tako da nemaju dodatnih kapaciteta i resursa za dodatno zapošljavanje i poboljšanje svojih performansi.

Ističe da su mlada poduzeća ona koja stvaraju najviše novih radnih mjesta i uvode dinamiku i inovacije u sam tržišni mehanizam, unatoč relativno visokim stopama izlaska s tržišta, Naime, čak ih 50 posto prestane poslovati u razdoblju od tri do četiri godine, a pritom im je jedan od najvećih izazova upravo osiguravanje nekog vanjskog financiranja.

Napominje da pogotovo u Hrvatskoj nema dovoljno istraživanja i evaluacije takvih projekata, a koja bi pomogla Vladi i odgovornim ministarstvima da što bolje skroje ciljane politike pomoći mladim poduzećima. "Čak i mali iznosi novca koji su široko distribuirani na velik broj mladih tvrtki mogu imati značajan utjecaj ako su usmjereni na one tvrtke koje znaju što rade i posvećene su apsorpciji znanja i vještina", zaključio je Škrinjarić.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje