Kvaliteta hrane

Ista kvaliteta proizvoda na istoku i zapadu još dugo bit će utopija

Agrovijesti
Čokolada Fotografija: Pixabay
EK može davati preporuke, ali ne i donositi zakone dokle god EU ne bude jedno tržište s jednom monetarnom i fiskalnom politikom.

Europa mora disati s oba plućna krila, s istočnim i zapadnim članicama. U Europi ne smiju postojati građani i potrošači drugog reda! Neprihvatljivo je da dio građana kupuje proizvode lošije kvalitete, svi građani moraju imati isto ribe u ribljim štapićima, kakao u čokoladi. Imamo zakone, moramo ukinuti takvu praksu – izjava je predsjednika Europske komisije Jean-Claude Junckera kojom je jučer pred Europskim parlamentom prvi put s najviše razine EU osuđen problem različite kvalitete proizvoda za tržišta novijih i starijih država članica EU.

Nudi se ono što je jeftinije

Nakon što je s češkom kolegicom Olgom Sehnalovom započela bitku za prava potrošača na jednako kvalitetne proizvode u svim članicama, eurozastupnici Biljani Borzan to je jučer, istaknula je, bilo najveće priznanje jer je nakon Češke, Slovačke... – i u RH nedavno potvrđeno da su proizvodi u novijim članicama EU lošije kvalitete, a skuplji.

No oni koji dobro poznaju način donošenja zakona u EU tvrde kako će se Junckerove najave puno više koristiti u kampanjama europskih političara za podilaženje građanima i skupljanje političkih poena. Pojedine multinacionalke po prihodu su jače od BDP-a većine članica EU, pa trgovci i analitičari s kojima smo jučer razgovarali nisu optimistični.

Potrošači na policama trgovaca traže Nutellu, Ariel, Coca-Colu, HIP kašice..., i trgovci ih moraju imati. Jedno od rješenja rast je privatnih robnih marki kojima udio u pojedinim asortimanima čini već 40%. Kod nekih brendova proizvođača ionako se više plaća “marka” nego kvaliteta, kao i u slučaju poljske Nutelle za koju je istraživanje Borzan i HAH-a dokazalo kako sadrži i sirutku, a njemačka samo obrano mlijeko u prahu. Ako se njemačka Nutella može naći u Mülleru, zašto ne bi i kod drugih trgovaca?

Distributeri kroje politiku

– Spar kao i ostali trgovci, ne mogu jamčiti da je kvaliteta proizvoda poznatih brendova koji se prodaju u Hrvatskoj jednaka kvaliteti u ostalim europskim zemljama. Multinacionalne kompanije dozvoljavaju kupovinu samo preko distributera i to samo onu kvalitetu koju oni žele prodavati hrvatskom tržištu, dok proizvodi Spar robnih marki nastaju izravnom suradnjom s proizvođačima u Njemačkoj, Austriji i Italiji i identične su kvalitete za hrvatsko tržište – kazao je ovih dana predsjednik uprave Spara Hrvatska Helmut Anton Fenzl.

Privatni konzultant Drago Munjiza kaže kako je čak pet argumenata multinacionalki i njihovih distributera koje će teško “srušiti” nacionalna zakonodavstva EU članica ili EK – različita kupovna moć kojoj se multinacionalke “prilagođavaju”, različiti ukusi potrošača, opća percepcija kako Ariel bolje pere ako je iz Coopa u Italiji ili iz Müllera, različiti PDV i trošak distribucije po zemljama te politika marži i rabata koja dijelom zadire u slobodno tržište.

– Činjenica je i da građani prihvaćaju manju kvalitetu ako je i cijena niža, dok EK može davati preporuke, ali ne i donositi zakone dokle god EU ne bude jedno tržište s jednom monetarnom i fiskalnom politikom. 
To nije na vidiku u sljedećih 10-ak godina pa ostaje samo “dizanje svijesti građana” da kupuju provjerene nacionalne proizvode, ili da kupuju preko granice ili u trgovinama koje direktno uvoze sa zapada EU – kazao je Munjiza.


 

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje