Izvoz

Italija ponovo na svjetskom vinskom tronu

Agrovijesti
Toskana, Italija Fotografija: Thinkstock
Nema te priče o Italiji i vinu koja neće početi ili završiti starom latinskom poslovicom In vino veritas! Za Talijane je jedina istina da je njihovo vino najbolje, a sudeći po interesu u svijetu za njihova vina, mnogi to mišljenje dijele. Italija je ponovo na svjetskom vinskom tronu – i kao izvoznik i kao proizvođač

U 2015. godini, Italija je izvezla vina u vrijednosti od 5,4 mlrd eura što je za oko 6% više nego godinu dana ranije, i 575% više u odnosu na prije 30 godina, piše eKapija u svom Specijalu. U međuvremenu je bilo uspona i padova, nadmetanja sa konkurencijom, godina lošeg roda, a u osamdesetima je skandal sa metanolom kompromitirao talijanski vinski sektor i zaprijetio ozbiljnim triježnjenjem. Na desetine ljudi je otrovano, 23 je umrlo. I mada je kasnije potvrđeno da je probleme izazvala jedna obiteljska tvrtka u želji da pojača postotak alkohola u svojim vinima, sumnju nije bilo lako pobjediti. Ali, kriza nije demoralizirala Talijane - bila je okidač promjena i procvata.

Te 1986. godine, Italija je proizvela 77 milijuna hektolitara vina, a prošle godine je etiketu "Made in Italy" ponijelo svega oko 47 milijuna hektolitara. Nije kao što izgleda, brojke varaju - Italija je zapravo 2015. godinu završila kao najveći proizvođač vina u svijetu. A taj pad u proizvodnji dijelom je posljedica smanjenja potrošnje po glavi stanovnika, sa 68 na 37 litara godišnje u posljednja tri desetljeća (što je trend u cijelom svijetu), ali je prije svega rezultat strategije kojom je Italija preobratila svoj vinski sektor i postavila standarde i konkurentima. I tako se, matematičkim jezikom rečeno, još jednom potvrdilo da dva minusa uvijek daju plus: smanjenje proizvodnje i potrošnje, iznjedrilo je – kvalitetu, ne samo vina već i čitave vinske industrije Italije, čiji je obrt više nego udvostručen u odnosu na 1986. godinu, i danas iznosi 9.400 mil eura.

Svaka peta boca izvezenog vina u svijetu je talijanska

Upravo na tradicionalnoj jubilarnoj pedesetoj međunarodnoj izložbi vina "Vinitaly" ovog travnja u Veroni, vidjelo se koliko su Talijani ponosni, ne samo zbog toga što su od metanola stigli do zvijezda, već što su, kao domaćini, svijetu pokazali koliko se njihov uporan rad i novi pristup u proizvodnji vina isplatio i postavio svjtske standarde. Kada su prije 30 godina okrenuli novi list, i odustali zauvijek od masovne proizvodnje i miješanja vina, sve karte bacili su na inovacije i marketing, istraživanja, zaštitu zemljopisnog porijekla, otkrivanje autohtonih vrsta grožđa... Rezultat - danas je svaka peta boca izvezenog vina u svijetu proizvedena u Italiji, kako navodi talijansko poljoprivredno udruženje "Coldiretti".

Vinogradi u Toscani

Dvije trećine proizvedenih talijanskih vina je certificirano – 35 posto ukupne proizvodnje nosi oznake Doc i Docg (vrhunska kontrolirana vina, specifičnog zemljopisnog porijekla i sorti), a uz vina Igt klase (kvalitetna vina sa preciznom oznakom regije) ukupna kvotu doseže 66 posto. Najveći uvoznici talijanskog vina su SAD (1,3 milijardi eura), Njemačka, Velika Britanija, skandinavske zemlje... Reklo bi se, sve stari znalci, ali i njihovo povjerenje je potrebno neprestano zadovoljavati u natjecanju sa jakom konkurencijom, prije svega Francuskom i Španjolskom, te Austrijom. Istovremeno. Talijani najavljuju borbu za nova tržišta. Kinesko i japansko su najatraktivnije destinacije s obzirom na veličinu tržišta i sve veći interes tamošnjih ljubitelja vina. Kina je prošle godine povećala uvoz u odnosu na 2014, za 18 posto, na nepunih 90 milijuna eura. Francuzi su i dalje skoro desetostruko jači na Dalekom istoku, ali najavljuju veliku promotivnu kampanju i osvajanje dalekih tržišta. Jedna od zanimljivih ideja je talijanska Škola vina u Šangaju za koju je već zainteresiran veliki broj Kineza, ljubitelja vina.

Sve popularnija ekološka vina

Zajedno s diversifikacijom postojećih isporuka ovo su prioriteti ovog sektora. Iako brojke daju povoda slavlju, Talijani ne miruju. Činjenica je da su neki od najpoznatijih brandova vrlo usko teritorijalno zastupljeni. Prosseco, recimo, koji se najviše izvozi u čak 70 posto svojih putovanja izvan granica završava u samo tri zemlje. Raznovrsnijem nastupu svojih vina u svijetu, Talijani marketinški vješto pomažu posljednjih godina razvojem enoturizma, vinskim turama koje, u paketu sa dobro poznatom talijanskom kuhinjom, dovode oko tri milijuna turista godišnje u vinske regije zemlje. A tu su i sve popularnija ekološka vina, u čiju proizvodnju je Italija među prvima krenula i danas ima najveće površine – prošle godine 72.000 hektara pod ekološkim vinogradima.

Mobilni telefon kontrolira vinograde

Uzgoj grožđa oduvijek je bilo rizičan posao, i vjerojatno zato i primamljiv izazov poljoprivrednicima. Apsolutna kontrola je nemoguća, a uprkos velikim tehnološkim dostignućima urod i dalje često ovisi od vremenskih prilika i njihovog uticaja na čitav proces zrenja. Talijanima je posljednjih 30 godina ulaganje u inovacije i istraživanja vodeći prioritet, pa tako ne čudi da su, nakon prvih testova, ovog proljeća krenuli u komercijalizaciju softvera, zasnovanog na cloud infrastrukturi, dostupnog i na fiksnim i na mobilnim uređajima, koji će kontrolirati vinograde. Jednostavnije rečeno, u pitanju je sustav senzora i satelita koji je u stanju u svakom trenutku pružiti vinogradaru mnoštvo relevantnih informacija – od količine vlage u korijenu biljke, recimo, do količine svijetla koja pada na grozd u zrenju. Za razvoj ovog softverskog programa i EU je uložila dva milijuna eura. 

Kompletan sadržaj Specijalnog izdanja "Italija - zemlja partner: Agrobiznis" možete pročitati na web stranici eKapije.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje