Tjedni komentar

Kako je poziv za berbu jabuka mladog voćara mobilizirao potrošače na društvenim mrežama

Agrovijesti
Jabuke Fotografija: Pixabay
Sven Dorotić je oglas za samoberbu jabuka postavio na svom Facebook profilu, ali ga je stavio i u neke oglasnike, a sve s ciljem da potakne ljude da domaću jabuku sami uberu i da otvori novi kanal prodaje i to po vrlo povoljnoj cijeni.

Kada nam je mladi voćar Sven Dorotić iz Brežane Lekeničke kod Siska početkom ovoga tjedan objasnio kako želi isprobati novi marketinški alat direktne prodaje jabuka te pozvao ljude u svoj voćnjak od oko četiri hektara, da sami beru jabuke i to po cijeni od jednu do tri kune, ovisno o sorti jabuka koju žele, ni slutili nismo kako će ta vijesti postati hit na društvenim mrežama. Naime, nakon objave na portalu Agrobiz.hr i u Poslovnom dnevniku društvene mreže su se doslovno usijale, a vijesti je u jednom danu pročitali preko 80.000 ljudi, od kojih su se mnogi javili kako su spremni doći u voćnjak ovog mladog proizvođača i nabrati jabuke za sebe. I sam Sven Dorotić potvrdio nam je kako su nakon objave krenule poruke, pozivi, iz cijele Hrvatske, ljudi koji su spremni doći i brati jabuke za sebe ili su mu samo naprosto samo dali podršku za ovu akciju budući da nisu blizu Siska.

Sven Dorotić je oglas za samoberbu jabuka postavio na svom Facebook profilu, ali ga je stavio i u neke oglasnike, a sve s ciljem da potakne ljude da domaću jabuku sami uberu i da otvori novi kanal prodaje i to po vrlo povoljnoj cijeni.

„Na žalost imamo problem s radnom snagom koju ne možemo naći za berbu, a još gore je to što nam veletrgovci nude smiješno niske cijene za otkup jabuke. Odlučio sam se početi oglašavati i potaknuti ljude koji žele sami nabrati jabuke i dobiti ih po izuzetno povoljnoj cijeni. Naš voćnjak, koji se prostire na 3,5 hektara nalazi se na 38 kilometara od Zagreba i 25 kilometara od Siska i vjerujem da će potaknuti naše ljude da dođu i osiguraju si zdrave, kvalitetne jabuke“, kazao nam je ovaj mladi voćar. Urod jabuka ove je godine kod njega dobar, a očekuje da će imati oko 120 tona, no kako je priznao domaće je tržište preplavljeno uvoznim jabukama prošlogodišnjeg roda, koje ruše cijene u otkupu.

Hrvatski voćari za ovu godinu najavljuju dobar urod, a posljednjih dana pojedini veliki voćaru su putem društvenih mreža pozvali institucije da krenu u inspekcije jer većina trgovačkih lanac ponovo prodaje jabuke lanjskog uroda iz uvoza. Tako je Željko Ledinski voćar iz mjesta Kovačevac kod Bjelovara objavio slike uvozne jabuke iz susjedne BiH koje se prodaju u Konzumu i Plodinama po cijeni od preko 11 kuna. Kako je napisao, radi se o jabukama prošlogodišnjeg roda, a cijene su izuzetno visoke čime se želi obmanutu potrošače kako se radi o novim jabukama, kazao je Ledinski. Voćari inače ovih dana razmišljaju da se ponovo organiziraju i krenu dijeliti jabuke ispred velikih trgovačkih centara, kao što su to tijekom proljeća radili s jagodama, te ih tako prisile da kupuju domaće jabuke.

Akcija zlata vrijedna

Manifestacija "Jabuka crvenika"

Akcija našeg mladog voćara pokazala je kako bi se uz malo bolju organizaciju voćari, ali i svi drugi proizvođači i uz malo više inicijative, te medijskog poticaja naši proizvođači i na ovaj način mogli svoje kvalitetne proizvode plasirati prema domaći potrošačima, koji bi im svakako dali podršku, kako kroz kupnju njihovih proizvoda, ali bi im bili i moralna podrška.

Nešto slično pokazalo se prije nekoliko godina kada su također preko društvenih mreža i kroz samoorganizaciju samih proizvođača, ali uz vrlo snažnu podršku građana - potrošača ogromne količine mandarina završile u donacijama diljem Hrvatske. Naime, tada je, zbog ruskih sankcija višak mandarina koji se nije mogao prodati dobio velike poticaje iz EU za plasman kroz donacije, a proizvođači su mandarine slali na kontinent dobrotvornim ustanovama, školama, umirovljeničkim domovima i dr... Ta je akcija pokazala da kad ima volje i želje, akcija se može brzo provesti, a uvozničke lobije i one koji nemilosrdno uvoze voće i povrće sumnjive kvalitete vrlo lako se može pobijediti. Ne vjerujete?

Dovoljno je prisjetiti se kako su i ove godine proizvođači jagoda jedan dan u svibnju dijelili domaće jagode ispred jednog tzv. domaćeg trgovačkog lanca koji je na svojim policama imao samo jagode iz uvoza. I isti je već sutradan uvozne jagode zamijenio domaćima.

Ova će godina biti dobra za proizvođače jabuka. Ukupna bruto proizvodnja iznosit će oko 100.000 tona, od čega je 60.000 tona namijenjeno tržištu što je dovoljno za domaće potrebe, a očekuje se da će oko 15.000 tona ekstra klase završiti u izvozu. Iako se pojedini trgovački lanci hvale kako u ponudi imaju domaće jabuke, ako malo bolje pogledate deklaracije vidjet ćete da osim tih domaćih (druge ili treće klase, po ne baš niskim cijenama), ima i dosta jabuka iz uvoza, iz lanjske berbe, ali se cijena drži visoko kao da su tek stigle iz domaćih voćnjaka. Većina nas ili ne gleda deklaracije ili ih i ne može pročitati koliko su sitna slova, pa nas ti trgovački marketinški trikovi zavaraju i posegnemo za uvoznom jabukom misleći da je domaća.

Idealizirana stvarnost

Jabuke

No, vratimo se na početak priče i našem mladom voćaru. Želja nam je da ovih dana obitelji koji su spremne i voljne otići do njega jedan dan provedu u prirodi, naberu jabuke za sebe i kupe ih po jako dobroj cijeni i pomognu ovom mladom voćaru. Ako je pameti, i drugi bi voćari, ne samo jabuka, nego i mandarina koje također uskoro stižu, ali i grožđa, krušaka i dr.. trebali krenuti u ovaj oblik direktne prodaje. Obostrana korist koju bi svi dobili možda bi opametila one koji zarađuju na visokim trgovačkim maržama na uvoznom voću, ali i na niskim otkupnim cijenama kojima obezvrjeđuju rad poljoprivrednika i dalje uništavaju domaću proizvodnju.

Ako se već ne možemo boriti s uvoznicima, onda ih možemo pobijediti na pametniji način. Ne treba spominjati kako bi ovdje bilo posla i za primjerice turističke agencije koje bi mogle organizirati jednodnevne izlete kod voćara, a ne bi bilo loše i da naši đaci malo posjete voćnjake, beru voće i nauče vrednovati rad, muku proizvođača i da u njima proradi osjećaj da treba držati do domaće proizvodnje.

No, možda je ovo samo malo idealizirana želja nas novinara da promijenimo sadašnju lošu agranu stvarnost u Hrvatskoj.

Miroslav Kuskunović

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje