ISTRAŽIVANJE

Moderna pakiranja starije potrošače čine 'nemoćnima' i 'ranjivima'

Agrovijesti
Starija osoba u kupovini Fotografija: Thinkstock
Novo istraživanje Sveučilišta u Portsmouthu navodi kako pakiranja proizvoda u supermarketima značajno utječu na potrošače starije životne dobi

Istraživanje je utvrdilo kako pitanja poput poteškoća u čitanju deklaracija ili otvaranja limenki mogu naštetiti osjećaju vlastite vrijednosti kod potrošača. Među detektiranim problemima ističu se i teško slaganje namirnica ili preteške stvari za nošenje zbog njihova nezgrapnog pakiranja.

Podaci otkrivaju kako promjene i bolesti vezane uz starenje - kao što su primjerice artritis, pogoršanje vida i slabljenje fizičke snage - uzrokuju veći rizik od stvaranja osjećaja ranjivosti pri kupovini kod starijih potrošača. 

Preteške stvari, nejasne slike i premala slova

Dr. Nicholas Ford s Portsmouth Business Schoola kaže: "Za mnoštvo proizvoda i usluga identificirano je da utječu na mogućnost da starije osobe zadrže svoju neovisnost, od javnog prijevoza do kuhinjskih interijera i internet-bankarstva". Ipak, nekoliko čimbenika je istaknuto kao učestali problem kao što su poteškoće s pakiranjem. Istraživanje tržišta kod većine je ispitanika pokazalo visoku razinu nezadovoljstva s puno proizvoda. Konkretno, potrošači starije životne dobi iskazali su nezadovoljstvo neizdržljivim pakiranjima konzervirane hrane, pakiranim gotovim jelima i toaletnim potrepštinama.

Istraživanje pokazuje da zbog promjena u fizičkim sposobnostima i društvenim okolnostima, starije osobe pate od stida i bijesa, pa i potencijalnih bolesti te ozbiljnih ozljeda koje su rezultat poteškoća s ambalažom.

Rezultati su temeljeni na dubinskim intervjuima s različitim potrošačima u dobi od 59 do 85 godina. Svi sudionici istraživanja žive samostalno i kupuju sami za sebe, tako da njihovo "povezivanje" s pakiranjem započinje u trgovini, često kada pronađu proizvod na polici.

Problemi na koje nailaze jesu:

  • Veličina slova
  • Nejasne ili varljive slike
  • Preteške stvari ili nezgrapne za laki prijevoz
  • Teškoće pri otvaranju

Ispitanici su izjavili da koriste razne metode kako bi prebrodili poteškoće, a neke od njih su korištenje kliješta i odvijača te čak ostavljanje stvari na kućnom pragu kako bi ih otvorio poštar ili susjed. Također, kažu da više krive sebe nego proizvođače za probleme s pakiranjem - najviše kod čitanja deklaracija ili ponovnog zatvaranja proizvoda.

"Lakše je kriviti sebe nego prigovoriti. Iako naizgled bezopasna kada se promatraju izolirano, iskustva koja su s nama podijelili ispitanici naznačuju da postupna izgradnja i kontinuirani stres mogu dovesti do stvaranja osjećaja frustracije i nemoći", ističe. Dr. Ford.

Lagano otvaranje i prepoznatljiva pakiranja

Zaključak studije jest da bi lakša otvaranja pakiranja mogla tvrtkama dati dodanu vrijednost kod starijih osoba. Posebna pakiranja za starije također su naznačena kao jedan od načina za lakše prepoznavanje proizvoda i davanje osjećaja kontrole starijim potrošačima. No studija upozorava kako bi takvi proizvodi namijenjeni i prilagođeni za starije osobe na tržištu mogli dovesti do otuđenja i nezadovoljstva potrošača koji ne žele da ih se označava kao "stariji".

"Dobro i lako pakiranje može pridonijeti nastavku samostalnog života kod osoba starije životne dobi", kaže dr. Ford. "Ako se fokusiramo samo na jednostavnost otvaranja, mnoga su prijašnja istraživanja u ovom području previdjela ostale elemente ambalaže koji se mogu povezati s pomoći starijim osobama u održavanju samostalnosti."

Dr. Ford vjeruje da jedno od rješenja može biti uključivanje diskretnih simbola za označavanje proizvoda. "Proizvođači moraju postići ravnotežu između komuniciranja funkcionalnih prednosti prema starijim osobama i zadržavanja potražnje masovnog tržišta."

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje