Od moringe do spiruline

Novi trendovi u hrani

Agrovijesti
Trendovi u hrani Fotografija: Thinkstock
Možda još niste čuli za moringu ili regenerativnu ispašu, no postoji dobra šansa da uskoro budete.

Ne tako daleko u budućnosti, kada ćete uzimati zdravi napitak, moguće je da će on biti pun vode iz kaktusa. Vaše glavno jelo možda će biti voće slično kruški iz Jugoistočne Azije koje jako sliči mesu. Sljedeća čokoladica koju će zagristi vaše dijete možda će biti s gljivama koje pomažu smanjivanju šećera koji je potreban za zaslađivanje slatkiša. A njihove žitarice za doručak možda će biti obojane s algama umjesto s umjetnim bojama.

The Wall Street Journal istražuje otkuda val egzotičnih delikatesa. Prehrambena znanost – i brzo mijenjajući okusi potrošača – tjeraju prehrambene tvrtke da istražuju nova područja jestivih sastojaka.

Svatko zna za standardnu promjenu – masnoće su bile loše, na primjer,  dok ugljikohidrati i gluten nisu postali veliki negativci. I tako svaki put kad se pojavi neki novi proizvod koji tvrdi da sadrži dobre stvari i da u njemu nema štetnih.

No sada nije dovoljno tvrditi da ih proizvod ne sadrži. Potrošači žele znati da loš sastojak nije zamijenjen jednako lošim ili gorim. I žele znati priču koja stoji iza njihove hrane – kako je uzgajana i da li je njezina proizvodnja i distribucija bila dobra za okoliš. Manje prerađena i s jednostavnijim sastojcima je bolja. Ove činjenice tjeraju prehrambenu industriju i ugostiteljstvo da „počiste“ svoje deklaracije i na njih stave prirodne sastojke koje potrošači mogu razumjeti i izgovoriti.

Kako bi pratili korak s trendovima, moraju pružiti zdravstvene koristi, biti razumljivi, imati ekonomskog smisla za proizvođača i naravno moraju imati dobar okus, kaže David Garfield, konzultant za prehrambenu industriju AlixPartnera. Utoliko bolje ako proizvod priča priču i ima potvrdu treće strane, kao na primjer certificiranu oznaku ekološke proizvodnje.

Naravno, nije sva hrana popularna kako bi pratila trendove. Prutići sa cvrčcima tako nisu zaživjeli u SAD-u iako je prehrana insektima normalna u 80 posto svijeta i bogata je proteinima. „Biti će teško prevladati „bljak faktor“ u SAD-u“, kaže Garfield. Ako zanemarimo cvrčke, stručnjaci za hranu su identificirali super zdravu hranu i koncepte koji dolaze na police supermarketa i imaju potencijal da postanu sljedeće akai bobice ili kokosova voda. Evo nekih primjera.

Moringa

Sljedeća superhrana: moringa

Ovo je novo super povrće. Listovi drveta moringa oleifere, koja raste na Haitiju, dijelu Latinske Amerike u i Africi, privlači sve veći interes pratitelja trendova zbog svojeg prehrambenog sadržaja. Listovi sadrže visoku razinu kalcija, kalija i proteina, kao i vitamina A, B, C, D i E. Stabla moru rasti tropskim i toplim klimama i proizvode listove cijelu godinu koji se mogu jesti sirovi, kuhani ili osušeni i ne gube svoje nutritivne sadržaje.

Prijevoz svježih listova iz dalekih krajeva mogao bi rezultirati kvarenjem, stoga trenutno moringa nije komercijalno dostupna u SAD-u, tvrdi Melissa Abbot, potpredsjednica Hartman Grupe. Trenutno se prodaje kao prah i u energetskim napicima, prutićima i čajevima kod trgovaca kao što su Target Corp i Amazon. Abbott očekuje komercijalnu sadnju moringa stabala u SAD-u kako će rasti svijet uzgajivača o njima. Dodaje kako moringina privlačnost ide i dalje od prehrambenih koristi zbog svoje nevjerojatne pripovijesti. Poljoprivrednice iz Gane i sa Haitija uzgajaju moringu kako bi podupirale svoje obitelji. „Ljudi žele znati priču iza svoje hrane, a ovo je proizvod koji pomaže osnaživanju žena.“

Krava

Regenerativna ispaša

„Hranjena travom“ termin u svijetu hrane privlači potrošače koja žele jesti govedinu koja nije uzgojena u napučenoj farmi. Od skupog mesa koje se prodaje u Whole Foods Marketu Inc. I steak burritosa u Chipotle Mexican Grillu Inc. Nedavno su i drugi restorani barovi počeli prodavati burgere od mesa stoke koja je hranjena travom i sireve koji su napravljeni od mlijeka takvih krava. Abbott tvrdi da nije dovoljno znati kakvom se hranom stoka hrani već i razumjeti utjecaj tih životinja na okoliš. Postoji rastući pokret zvan regenerativna poljoprivreda, u kojem se koriste drugačije poljoprivredne prakse kako bi se obnovilo tlo oštećeno sadnjom i žetvom. Jedan od načina za obnovu gornjeg pokrova tla je ispaša stoke ili bizona na zemlji koja se koristi za uzgoj usjeva, jer njihov stajnjak i ostavljena krma služe kao prirodno gnojivo. U sljedeće tri godine Abbott očekuje da će restorani i prehrambene tvrtke naglašavati da je meso koje prodaju od stoke koja je hranjena travom i uzgajana na način regenerativne ispaše. Dodaje kako bi trebalo uspostaviti sustav verifikacije kako bi se osigurala vjerodostojnost tog značenja.

Označavanje hrane, deklaracije

Nešto što potrošači razumiju

Prehrambene tvrtke već dugo vode borbu s izazovima mijenjanja vladinih smjernica i pravila za reformulacijom svojih proizvoda kako bi se nezdravi sastojci izuzeli kao što su trans masne kiseline, šećer i sol. U nekim slučajevima, kupci su sumnjiviji oko stvari koje tvrtke stavljaju, kao što su umjetna sladila. Trenutno je cilj – čiste deklaracije – popis sastojaka koje potrošači mogu razumjeti i izgovoriti. Proizvođači eksperimentiraju dodavanjem prirodnih sastojaka kako bi zamaskirali loše okuse ili poboljšali one dobre bez zamjene lošeg s drugim. „To je promjena u razmišljanju za tvrtke koje proizvode hranu i sastojke“, kaže Dave Donnan, partner pri konzultantskoj kući A.T. Kearney. „Ne traže samo zamjenu za šećer, već kako promijeniti okusni profil proizvoda kako u samom početku proizvodnje ne bi trebali toliko sladila.“ Na primjer, jedna biotehnološka tvrtka koristi gljive kako bi izvukla gorčinu iz zrna kakaa kako bi čokolada imala manje šećera. Ostale tvrtke okreću se sojinim proteinima i prirodnim poboljšavanima okusa kako bi smanjili razine natrija u hrani.

Kaktus

Biljne vode – sljedeće zdravo piće

Prohtjevi za kokosovom vodom oslobodili su novu kategoriju u segmentu pića: biljne vode. Od vode s aloe verom i javorom do vode od artičoka i kaktusa, ova pića zamjenjuju zaslađene sportske napitke i umjetno obojane vode koje se ne privlače želju potrošača za hranjivim i prirodnim pićem. Dok je američka prodaja pada već jedanaestu godinu za redom, prošle je dogine prodaja kokosove vode povećana 27 posto, stoji u tržišnom izvješću tvrtke Technavio. Neka će pića izaći iz trgovina zdrave hrane i završiti u normalnim trgovačkim lancima prije nego neka druga. Voda s javorom i kaktusom privlačnija su nego voda s artičokom, jer mnogi ljudi znaju da kaktus sadržava vodu, a znaju da je sirup od javora ukusan. Ne samo da se tako dodaje okus običnoj vodi, već su dodane i zdravstvene prednosti osim hidratacije.  Sokovi aloe vere navodno pomažu probavi i gubljenju težine. Voda s kaktusom sadrži elektrolite i antioksidanse. Neke od ovih voda već se mogu naći na policama trgovačkih lanaca kao što je Kroger. Dodatno, nove biljne vode reklamiraju se da sadržavaju značajno manje šećera.

Nangka je nacionalno voće Bangladeša

Nangka

U zdravstvenim smjernicama objavljenim ove godine, službeni američki dijetetičari kažu da Amerikanci jedu previše mesa. To daje vjetar u leđa novoj mesnoj alternativi koja bi zamijenila dosadašnju – tofu, koji se ofucao i koji je mnogim potrošačima dojadio. Postoje burgeri od proteina izvučenih iz žutog graška, molekule zvane heme zbog koje biljke imaju okus kao govedina ili lažna izvučena svinjetina od izrezane nangke. Tvrtka za istraživanje kapitala Wedbush procjenjuje da ukupna industrija alternativne hrane na bazi biljaka, uključujući zamjene za meso i mliječne proizvode, ima godišnju prodaju od 3,5 milijardi dolara.

Analitičari tako očekuju nastavak rasta kao rezultat povećanih zdravstvenih i održivih briga oko mesa, kao i novih tehnologija – poput molekule heme – koje stvaraju teksture i okus povrće sličnima mesu.  Stručnjaci ističu kako nangka ima najviše potencijala jer njezina mesna tekstura i mogućnosti da apsorbira okuse u kojima se kuha. Veliko voće sa šiljastom vanjskom ljuskom raste na drveću koje se uglavnom uzgaja u Južnoj Americi i Jugoistočnoj Aziji, no značajno se pojavljuje u SAD-u. Meso ovog voća – sličnog krušci kada je sirovo – razvija svoje ukusne okuse kada se kuha. „Ljudi koji žele izbjeći soju traže alternative, a mnoge alternative su jako prerađene“, kaže Abbott. „Ovo je samo voće koje je bilo minimalno prerađeno i začinjeno sa stvarima koje imate u svojoj kuhinji.“

Spirulina

Nova prirodna prehrambena boja: spirulina

Korak prema čišćim deklaracijama je odbacivanje prehrambeni boja kao što su crvena br. 40 i žuta 6, koje su popularne kod raznih deserata, a žitaricama Froot Loops daju neonski sjaj. Proizvođači hrane odgovaraju na rastuću zabrinutost među roditeljima da umjetne boje mogu izazvati hiperaktivnost i alergijske reakcije kod djece. Dok se crvena i žuta relativno jednostavno repliciraju s prirodnim začinima kao što su paprika i kurkuma, plava i zelena su do sada stvarale probleme. Plavo-zelena alga spirulina često se prodaje kao zdravi dodatak u trgovinama vitaminima i kao energetski dodatak u smoothijima. A sada se beru kako bi se koristile kao prirodna plavo-zelena boja. Mars Inc je 2013. godine dobio zeleno svjetlo za korištenje sirpuline za bojanje svojih bombona i slatkiša.

Kasnije su ga proširili na žitarice, sladolede i ostale stvari i tako zaokružili paletu proizvoda s prirodnim bojama. Mars je u veljači najavio da će prebaciti svoju proizvodnju M&M bombona na sve prirodne boje do 20121. godine. Druge male tvrtke već koriste spirulinu za organske slatkiše kao što su Black Forest gumeni bomboni. Trgovačka grupa Food Marketing Institute očekuje da će se količine spiruline koja se koristi za hranu i piće upeterostručiti do 2020. (od 2014.), a industrija prirodnih prehrambenih boja rasti će po godišnjoj prosječnoj stopi od 6,8 posto u istom vremenskom razdoblju.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje