Tjedni komentar

Paška sirana - prva hrvatska tvrtka u izvoznoj ofenzivi EU

Agrovijesti
Paška sirana Fotografija: Željko Mršić/PIXSELL
I to se konačno desilo. Jedna hrvatska poljoprivredno-prehrambena tvrtka shvatila je da smo dio EU i pridružila se izvoznoj ofenzivi europskog povjerenika za poljoprivredu Phila Hogana, koji zadnje tri godine vodi gospodarstvenike na različita tržišta ne bi li im otvorio prostor za izvoz

I to se konačno desilo. Jedna hrvatska poljoprivredno-prehrambena tvrtka shvatila je da smo dio EU i pridružila se izvoznoj ofenzivi europskog povjerenika za poljoprivredu Phila Hogana, koji zadnje tri godine vodi gospodarstvenike na različita tržišta ne bi li im otvorio prostor za izvoz. Od uvođenja sankcija Rusiji, te stupanja na snagu mjere zabrane izvoza poljoprivredno-prehrambenih roba na tržište Rusije, EU, pokušava kompenzirati pad izvoza u Rusiju i riješiti se svojih ogromnih viškova hrane. Tako su velike delegacije tvrtki, udruženja, predvođene EU povjerenikom Philom Hoganom, zadnje tri godine bile u Kini, Indoneziji, Kanadi, Japanu, Vijetnamu i dr. Stvar je funkcionirala tako da bi Europska komisija raspisala javni poziv nekoliko mjeseci ranije, te su se svi oni koji su imali neki interes mogli prijaviti i sudjelovati na ovom putovanju. Povjerenik Hogan obično bi posjet nekoj zemlji uklopio u neki veliki sajam hrane i poljoprivrede, organizirao B2B susrete, posjete njihovim trgovačkim komorama i slično. Sve s ciljem da tvrtke pronađu partnere i krenu izvoziti.

Poslovni dnevnik je zadnje tri godine nekoliko puta otvarao ovu temu kroz tekstove i komentare, a najčešći odgovor naših nadležnih je bio da hrvatske tvrtke nemaju neki pretjerani interes da idu na ovako velika tržišta jer nemaju dovoljno velike količine da bi nešto izvozile. Bilo je i odgovora kako nitko od nadležnih nije naše poslovne subjekte niti obavijestio o ovim mogućnostima, čime su eto naše tvrtke i same prebacile lopticu i odgovornost na druge, smatrajući kako one ne trebaju ništa pratiti što se događa u EU, nego da trebaju dobiti serviranu informaciju nadležnih. Naravno, logično bi bilo da naši predstavnici u Bruxellesu naše komore, poslovna udruženja, udruge proizvođača izvijeste kako postoji i ovakva mogućnost, no tko je zakazao sad više i nije bitno.

Prema informacijama koje smo ovih dana našli na stranicama DG Agri, vidljivo je da je Paška sirana u ovom prepoznala svoju šansu, prijavila se i prošli tjedan bila dio velike delegacije koja je posjetila Kinu. Paška sirana tako je, koliko nam je za sad poznato, jedina hrvatska prehrambena tvrtka koja se našla do sada u tako jednoj velikoj delegaciji EU tvrtki, udruženja i proizvođača hrane koje su ovaj tjedan sudjelovale u izvoznoj ofenzivi povjerenik za poljoprivredu Phila Hogana.

Hogana je ovaj tjedan pratilo poslovno izaslanstvo od 70 predstavnika iz europskog poljoprivredno-prehrambenog sektora koji predstavljaju nacionalne udruge ili tvrtke iz 22 različite zemlje. Kao i u slučaju nedavnih posjeta Kanadi, Iranu i Saudijskoj Arabiji, cilj je olakšati potencijalne poslovne sporazume između europskih i kineskih tvrtki u poljoprivrednom sektoru. Kina je drugi po veličini uvoznik poljoprivrednih proizvoda i hrane iz EU, koji čini 8,7% ukupnog poljoprivrednog izvoza EU-a u 2016. godini, a europski proizvodi hrane i pića postaju sve popularniji među kineskom srednjom klasom.

Za svaku je pohvalu što je Paška sirana bila dio ove delegacije, a Ante Oštarić, predsjednik Uprave Paške sirane, potvrdio nam je sudjelovanje predstavnika njegove tvrtke u ovoj velikoj EU delegaciji. Mi već od ranije imamo kontakte s partnerima u Kini, no Hrvatska još uvijek nema trgovinski sporazume s ovom zemljom. Ipak smo se odlučili na vrijeme pojaviti na ovom tržištu, kazao nam je Oštarić, te dodao kako Paška sirana izvozi oko 15 posto svoje ukupne proizvodnje, najviše u SAD, ali su već prisutni i nekim dalekim zemljama poput Indonezije i Singapura.

„Kina je ključni trgovinski partner za poljoprivredno-prehrambeni sektor EU. Postoji snažna i rastuća potražnja među rastućom klasom potrošača Kine za našim visokokvalitetnim proizvodima, a izravnim susretom s kineskim kolegama možemo izgraditi poslovne i političke odnose potrebne za ubrzanje tog rasta. EU je globalni lider u slobodnoj i fer trgovini, a mi ćemo nastaviti snažno povećavati trgovinu s našim globalnim partnerima na uzajamnu korist ", kazao je Hogan.

Kako bi se naglasila važnost tržišta Kine, EU je odlučila sudjelovati na sajmu SIAL u Šangaju, najvećoj azijskoj izložbi hrane, ali i kroz organizaciju brojnih poslovnih sastanaka, na kojim se po prvi put pojavila i jedna hrvatska tvrtka.

Kada će krenuti i drugi

Hrvatske tvrtke, bez obzira, da li imaju interes ili ne ipak bi trebale biti dio ovakvih delegacija jer time pokazuju barem načelan interes da žele više izvoziti i odmaknuti se od bliže regije i domaćeg tržišta. Često čujemo kako je domaće tržište pritisnuto ogromnim uvozom roba iz svih zemalja EU, što pokazuje i statistika o robnoj razmjeni i ogromni deficiti u uvozu hranu. Prema nekim procjenama Hrvatska uvozi oko 40 posto, a možda i nešto više svojih potreba za hranom, a kada je riječ u izvozu i dalje dominira nekoliko sektora među kojim prednjači industrija šećera, ribe, a onda slijede i žitarice. Nešto smo napravili i u izvozu konditorskih proizvoda, a ono što često ističemo kao perjanicu naše proizvodnje vina primjerice, nisu se odmakla dalje od tržišta BiH. To sve pokazuje statistika.

je vijest da je Paška sirana prepoznala da je dio EU i da joj je mjesto u ovoj delegaciji za svaku pohvalu i trebala bi biti poticajna i za druge. Možda se neće odmah dogovoriti neki veliki izvoz ili financijski vrijedan posao, ali je važno imati kontakte, pa u krajnjem slučaju biti s drugim proizvođačima, čuti kako se oni nose s konkurencijom, kako razmišljaju, i gdje vide budućnosti svoje proizvodnje. Vrlo često naše tvrtke smatraju kako im ne netko drugi kriv što nemaju izlaznu strategiju za svoje proizvodnje, a smatraju da je trošak nastupa na nekom tržištu prevelik da bi se negdje išlo. Ipak, bez pojavljivanja i promocije nema niti trgovine. Uskoro će se znati i rezultati jednog drugog natječaja – onog za promociju poljoprivredno-prehrambenih proizvoda za koji je ove godine EU namijenila preko 200 milijuna eura. Treba podsjetiti kako se i na taj natječaj do sada nitko iz Hrvatske nije javljao, pa će biti zanimljivo da li se i tu pojavili neki hrvatski „pioniri“ poput spomenute Paške sirane na ovom putu.

Miroslav Kuskunović

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje