Srbi vole tržnice

Petina ukupne proizvodnje jaja, voća, povrća i mesa prodaje se na 'pijaci'

Agrovijesti
Kupovina na tržnici Fotografija: Pixabay
Velika ponuda proizvoda i niske cijene utjecale su na rast prometa. Procjene govore da Srbi na tržnicama potroše i do 300 milijuna eura

Oko petine ukupne proizvodnje voća, povrća, jaja, meda i mesa peradi u Srbiji se još uvijek prodaje na tržnicama, a procjene govore o iznosu i do 300 milijuna eura godišnje. Prema podacima Zavoda za statistiku Srbije, kod prodaje voća, povrća, svježeg mesa peradi, mlijeka i jaja, tržnice bilježe rast prometa u posljednjih 10 godina. 

Iako se u Srbiji na tržnicama kupuje manje nego što je to bilo prije početka otvaranja niza velikih trgovačkih lanaca, koji nude bezgotovinsko plaćanje, tržnice u Srbiji i dalje su mjesto velike kupnje i veliko su tržište s velikim brojem poslodavaca i zaposlenih. Razlozi za uspjeh poslovanja tržnica jesu široka ponuda domaćih poljoprivrednih proizvoda, te niže cijene, jer Srbija još uvijek svoje tržište štiti dosta velikim carinama prema zemljama EU. 

Iako podataka o prometu u 2015. godini još uvijek nema, Zavod za statistiku registrirao je ukupnu vrijednost prometa poljoprivrednih proizvoda na tržnicama Srbije od oko 32,7 milijardi dinara u 2014. godini, dok je ukupna vrijednost prodaje i otkupa proizvoda poljoprivrede, šumarstva i ribarstva bila na razini od 168,2 milijarde dinara.

Na tržnicama zaposleno 80.000 ljudi 

Autor knjige "Upravljanje transformacijom pijaca" Nebojša Batalović ističe kako uprave tržnica u Srbiji, samo na temelju poreza na dodatnu vrijednost, u proračun Srbije uplate oko 600 milijuna dinara. Prema njegovoj procjeni, tržnice su još uvijek najjače tržište u Srbiji na kojem građani troše i do 70 posto kućnog budžeta za hranu, a oko 95 posto ukupne ponude na tržnicama čine privatni ponuđači - poljoprivredni proizvođači.  

Izvršni direktor tvrtke "Pijaca Srbije" Savo Duvnjak ističe kako se na teritoriju Srbije djelatnošću na tržnicama bavi oko 160 pravnih osoba, koje upravljaju s oko 410 tržnica na kojima ima oko 70.000 prodajnih mjesta. Na tržnicama radi svakodnevno oko 80.000 ljudi, a usprkos sve izraženijoj konkurenciji super i megamarketa, tržnice su prije dvije godine imale 12 posto veći promet. Udruženje tržnica Srbije snimalo je stanje u šest gradova u Srbiji, uključujući Beograd i Novi Sad, a ono je pokazalo da 84 posto radnika na tržnici nema registrirano poljoprivredno gospodarstvo, nema posao, a među njima je bilo i zaposlenih koji svoja prava ostvaruju samo na papiru.  "Najveća siva zona je upravo u poljoprivredi i nelegalnoj trgovini", navode u ovom udruženju.