Ženska perspektiva

Poduzetnice iz Istre pomoći će ženama iz nerazvijenih županija u vještinama uspješnog poslovanja

Agrovijesti
Ženska perspektiva Fotografija: Sandra Simunovic/PIXSELL Pogledajte galeriju
Udruga Perspektiva poziva žene poduzetnice iz sedam nerazvijenih županija Hrvatske, da se prijave na njihovu edukaciju te povezivanje s uspješnim poduzetnicama iz Istre. U petak, 4. svibnja održat će svoju najavnu konferenciju, nakon čega slijede prijave poduzetnica, te početak edukacije i razvoja poduzetničkih vještina.

Što se sa projektom Ženska perspektiva želi postići?

Riječ je o projektu kojim se želi potaknuti daljnji razvoj poduzetničkih pothvata koje vode žene iz područja poljoprivredne proizvodnje, agroturizma te izrada rukotvorina i suvenira. Odnosno povećati vještine i znanja korisnica projekta i na taj način povećati njihovu konkurentnost.

Kako će se projekt provoditi i na koga je usmjeren?

Projekt će obuhvatiti 50 poduzetnica iz sedam najnerazvijenijih županija u Hrvatskoj prema indeksu razvijenosti - Virovitičko-podravske, Brodsko-posavske, Vukovarsko-srijemske, Bjelovarsko-bilogorske, Požeško-slavonske, Sisačko-moslavačke i Osječko-baranjske županije. Usmjeren je na povećanje osobnih poduzetničkih kompetencija poduzetnica.

Tko sve spada u ciljnu skupinu kojoj se obraćate?

Ženska perspektiva

Poduzetnice koje se bave poljoprivrednom proizvodnjom te imaju gotov proizvod za daljnju prodaju, bilo da se radi o proizvodnji sira, vina, ulja i ostalih proizvoda koji su već upakirani i mogu se prodavati kao gotov proizvod. Poduzetnice koje se bave agroturizmom, od kušaonica (poljoprivrednih proizvoda) do iznajmljivanja smještajnih kapaciteta (apartmana, kuća za odmor i kampova).

Poduzetnice koje se bave rukotvorinama, izradom suvenira baziranih na tradiciji i s elementima narodnih nošnji te dodacima i/ili tradicionalnim proizvodima koji se koriste u domaćinstvu, a mogu imati funkciju suvenira.

Koliko će projekt trajati i koliko se planira u njega uložiti? 

Projekt će se provoditi dvije godine, 2018. i 2019. Projekt je prošao na natječaju fondacije The Coca Cola Foundation i za planirane projektne aktivnosti ukupno financiranje iznosi 250.000 dolara. Važno je pri ovome napomenuti da su sve projektne aktivnosti za žene korisnice projekta besplatne. Također sve lokalne i partnerske institucije nemaju nikakvih financijskih obveza.

Gdje će se projekt sve provoditi i koje su glavne aktivnosti?

Projekt će se provoditi u sedam županija u Hrvatskoj prema indeksu razvijenosti - Virovitičko-podravske, Brodsko-posavske, Vukovarsko-srijemske, Bjelovarsko-bilogorske, Požeško-slavonske, Sisačko-moslavačke i Osječko-baranjske županije.

Projektne aktivnosti su: studijsko putovanje u Istru i upoznavanje pozitivnih primjera ženskog poduzetništva i povezivanje poduzetnica, jednodnevne edukacijske radionice iz područja poduzetničkih i socijalnih vještina, mentorski rad stručnih savjetnika na razvoju poduzetničkog pothvata svake poduzetnice u trajanju od šest mjeseci, promidžbeno-prodajni kanal za poduzetnice, te promidžbu poduzetničkih pothvata poduzetnica.

Na koji način će žene iz Istre pomoći ženama iz drugih dijelova Hrvatske oko eduiciranja, udruživanja? 

Ključna projektna aktivnost je organizacija trodnevnog studijskog putovanja u Istru s ciljem da poduzetnice iz ruralnih područja uče na najboljim primjerima u Istri. Kada smo predlagali koncept studijskog putovanja, ciljano smo predložilili da to bude upravo primjer umrežavanja kako su to učinile istarske poduzetnice organizirane u mrežu i udrugu BPW Pula. Ti primjeri poduzetnica mogu poslužiti kao putokaz drugim hrvatskim poduzetnicama i da to učenje bude na obostranu korist.

Kako je cilj projekta potaknuti daljnji razvoj poduzetničkih pothvata koji vode žene i to iz posebnih područja kao što su poljoprivredna proizvodnja, agroturizam, izrada rukotvorina i suvenira. Temeljem opisanog profila poduzetnica istaknuli smo teme i sadržaje koje želimo upoznati od poduzetnica iz mreže BPW Pula na način da koristimo i platimo njihove usluge (ponuda smještaja, ponuda hrane, prezentacije proizvoda).

Kakav je plan održavanja radionica? Jesu li one samo teoretske ili i praktične?

Edukacijske radionice i seminari započet će od kraja lipnja i početkom srpnja nakon završenog postupka prijava zainteresiranih poduzetnica korisnica projekta i potpisivanja sporazuma o sudjelovanju u projektu Ženska perspektiva. Tematske radionice iz ključnih socijalnih i poduzetničkih vještina sa aspektima treniranja poslovnih vještina temeljit će se na konkretnim primjerima poduzetnica korisnica projekta. To je posebice važno za kasnije stručno mentorstvo tijekom idućih šest mjeseci poslovanja korisnica projekta.

Koliko očekujete ili želite da se uključi žena u ovaj projekt?

Krajnji ishod je 50 poduzetnica iz sedam hrvatskih županija.

Po čemu se žene iz Istre drugačije i kako su uspjele napraviti iskorak u udruživanju, povezivanju i stvaranju vlastitih brendova?

Ženska perspektiva

Njihova snaga udruživanja temelji se na lokalnim odnosima povjerenja i podrške jedne drugoj u poslovanju i zajedničkom nastupu na tržištu. Ekonomski teoretičari će u tome prepoznati bliskost s idejom Adama Smitha, škotskog ekonomista i etičara s kraja 18.st., a mi suvremenici u današnjoj bihevioralnoj ekonomiji. Pokazuju također da poslovno povezivanje u kojem svaka od njih ostvaruje ekonomsku korist ne mora čekati na poseban pravni okvir, pa tako svoje udruživanje u kreiranju „košarica“ gotovih proizvoda i usluga nazivaju „predklasterizacijom“.

Upravo će ti procesi biti u fokusu studijskog putovanja koje ćemo realizirati u listopadu ove godine u okviru provedbe projektnih aktivnost što će ujedno biti dijeljenje znanja i dobrih iskustava u praksi sa poduzetnicama iz drugih manje razvijenih hrvatskih županija.

Postoje li slični projekti u Hrvatskoj ili u Europi?

Poznati su nam i pratimo njihove aktivnosti na lokalnim područjima, pri tome njegujemo pristup da postignemo sinergiju i komplementarnost s njihovim aktivnostima usmjerenima ka ženama, poduzetnicama na području ciljnih županija.

Istaknuli bismo ovom prilikom Ženski virtualni poduzetnički centar s vrlo dinamičnim događajima i edukacijama u slavonskim županijama, te aktivnosti udruge Uzorne seoske žene koje su i same sudjelovale u projektima.

Također, pozvali smo sve lokalne, regionalne i nacionalne ključne gospodarske dionike na suradnju u svojstvu partnera i promotora na svojim područjima u aktivaciji žena u svojim sredinama.

Ipak, u fokusu projekta Ženska perspektiva je usavršavanje u osobnom razvoju žena poduzetnica

Što Vas je motiviralo na ovakav projekt?

Projekt je nastao kao posljedica dugogodišnjeg iskustva rada u sektoru razvoja poduzetništva i prepoznate potrebe ljudi koji žive i rade na nerazvijenim područjima. Teško je pokrenuti i potaknuti pozitivnu inicijativu i promjenu jer su ljudi zbog svojeg ekonomskog i socijalnog statusa teško upuštaju u poduzetništvo.

S obzirom da ne možemo utjecati na okruženje koje nije nimalo poticajno za poduzetničke inicijative, birokracija guši poduzetničke slobode i proaktivnost u ne razvijenim područjima RH. Ostaje nam samo da radimo na osobnom razvoju svakog poduzetnika, u ovom slučaju poduzetnica.

Ovaj projekt je prepoznala The Coca Cola fondation jer je željela aktivnije napraviti za nerazvijena područja Slavonije. Mi smo to proširili na 7 najnerazvijenijih županija (po tadašnjem indeksu razvijenosti), sve sa ciljem da osim rezultata postavljenih projektom preokrenemo i neke negativne trendove u pozitivne.

Tu prije svega mislimo na pesimizam koji vlada u nerazvijenim područjima koji su pokriveni ovim projektom, govorimo o malim ne razvijanim ruralnim područjima gdje se radi borba za svako radno mjesto. Upravo je razvoj poduzetničkih i socijalnih vještina za naše poduzetnice ključan za daljnji razvoj njihovog poslovanja i pronalazak novog tržišta, te umrežavanje poduzetničkih ideja i poslova. Što se ovim projektom postiže.

Kakav je danas položaj žena posebice ruralnih u Hrvatskoj i da li ima pozitivnih pomaka i primjera?

Mi nositelji projekta i sami živimo u ruralnim područjima i koncept projekta je i nastao iz spoznaje i razumijevanja vlastitog okruženja i događanja u sadašnjem vremenu. Na takav smo način prepoznali koje korisnice želimo privući za sudjelovanje u projektu u područjima sedam županija.

Žene su posvećene domaćice, uzgajaju voće i povrće, pripremaju razne gotove biološki zdrave proizvode, čuvaju kulturnu baštinu izradom rukotvorina i suvenira, ali njihovo tržište je vrlo malo i izrazito lokalno. Projektom želimo afirmirati njihov ekonomski prosperitet i njihovim proizvodima i uslugama podići dodanu vrijednost.

Osobno osnaživanje žena i afirmacija njihova gotovo svakodnevnog posla, mijenja pogled na ono što mogu doprinijeti u razvoju svoje zajednice, regije i u konačnici cijele zemlje. Ovim projektom osvješćujemo sudionicama da vlastitim usavršavanjem i modernizacijom svojih ekonomskih aktivnosti, a javnosti to pokazujemo, da se projektom doista doprinosi obiteljskom i gospodarskom oporavku nerazvijenih hrvatskih krajeva.

Kada je Konferencije, gdje i što je njezin cilj?

Početna konferencija i predstavljanje projekta Ženska perspektiva održat će se u Zagrebu u petak, 4. svibnja 2018. od 11,00 do 13,00 sati u dvorani MATIS, Trg Stjepana Radića 3 (pored dvorane V. Lisinski).

Konferencija će okupiti predstavnike partnerskih, pokroviteljskih i promotorskih lokalnih i regionalnih potpornih organizacija kao i predstavnike medija.

Program početne konferencije usmjeren je na predstavljanje ciljeva projekta, ciljanih županija, sadržaja i tema koje će poduzetnice korisnice proći i što će u konačnici tijekom dvije godine provedbe dobiti besplatno svojim sudjelovanjem u projektu.

Ključni dio konferencije obuhvatiti će panel: Domaćice svojih poslovanja na kojem će se predstaviti i sudjelovati poduzetnice iz Istre, domaćice studijskog putovanja u Istru u listopadu ove godine, kao i poduzetnice potencijalne korisnice projekta iz ciljnih županija

Kako ćete doći do žena sa ruralnih područja, te koje bi kriterije one trebala ispunjavati? 

Ženska perspektiva

U sklopu projekta Nova perspektiva za žene u nerazvijenim područjima „Ženska perspektiva“ želja je potaknuti daljnji razvoj poduzetničkih pothvata koji vode žene i to iz posebnih područja kao što su poljoprivredna proizvodnja, agroturizmom, izrada rukotvorina i suvenira. Profil poduzetnica koje se bave poljoprivrednom proizvodnjom odnosi se na proizvodnju koja ima gotov proizvod za daljnju prodaju, bilo da se radi o proizvodnji sira, vina, ulja i ostalih proizvoda koji su već upakirani i mogu se prodavati kao gotov proizvod. Profil poduzetnica koje se bave agroturizmom jest bilo kakav oblik agroturizma od kušaonica (poljoprivrednih proizvoda) do iznajmljivača smještajnih kapaciteta (apartmana, kuća za odmor i kampova)

Poduzetnica koja se bave rukotvorinama izradom suvenira baziranih na tradiciji i s elementima narodnih nošnji i dodacima i/ili tradicionalnim proizvodima koji se koriste u domaćinstvu, a mogu imati funkciju suvenira.

Sama prijava poduzetnica na sudjelovanje u projektu obuhvaća motivacijsko pismo i životopis. Aktivno sudjelovanje u svim projektnim aktivnostima, studijskom putovanju, edukacijskim radionicama i mentorstvu, definirat ćemo ugovorom o suradnji.

Možete li reći nešto o Udruzi Perspektiva, kad je osnovana, s kojim ciljem? 

Udruga za razvoj poduzetništva osnovana je 2007. godine, kao Udruga mladih poduzetnika Perspektiva. Udruga je osnovna sa ciljem da se mladim poduzetnicima kroz razmjenu međusobnih iskustava i kroz dodatno neformalno obrazovanje nadoknadi nedostatak iskustva.

Osobnim razvojem članova udruge i potrebom usklađenja udruge sa novim Zakonom o udrugama udruga je promijenila svoj fokus i cilj djelovanja te se usmjerila na promicanje održivog razvoja razvoj (gospodarski razvoj, zaštita okoliša i društvena pravednost). Navedeni cilj se planira ostvariti kroz aktivnosti socijalno (društveno) poduzetništvo i isticanje pozitivnih primjera u zajednici te poticanje osobnog razvoja kroz stjecanjem novih znanja i vještina.

Stjecanje novih znanja i vještina iz područja poduzetništva bilo da se radi o znanjima i vještina iz područja ekonomije (marketing, upravljanje, financije, računovodstvo i dr.) ili o socijalnim vještinama (aktivno slušanje, verbalno izražavanje, prezentacija, timski rad, rad s teškim ljudima, kreativnost i dr.).

S obzirom da je poduzetništvo interdisciplinarno i ne postoji formalno i neformalno obrazovanje koje bi pružilo cjeloviti, a što je moguće više personaliziran program osobnog razvoja iz područja poduzetništva, članovi udruge kao eksperti su osmisli da udruga za razvoj poduzetništva bude poveznica između potreba i mogućnosti svakog pojedinca. Cjelokupna aktivnost udruge su nekomercijalne, a svode se na osmišljavanje razvojnih projekata koje bi financirali različiti donatori i koristili ciljne skupine korisnika (žene poduzetnice, ruralno stanovništvo, mladi i dr.).

Tako je nastao projekt Nova perspektiva za žene u nerazvijenim područjima Hrvatske ili skraćeno „Ženska perspektiva“. 

Planirate li nakon što Projekt bude proveden nastaviti sa udruživanjem, povezivanjem i educiranjem žena u Hrvatskoj?

Nakon provedbe ovog projekta ćemo nastaviti s našim aktivnostima iz područja društvenog poduzetništva, a prvenstveno na razvoju osobnih kompetencija poduzetnika/ica. Nećemo se samo zadržavati na temi žensko poduzetništvo nego nam je želja da radimo na razvoju i stvaranju poduzetničkog društva.

Ne mislimo se uključivati u promjene u okruženju nego isključivo kroz osobni rast svakog pojedinca i promociju poduzetničkog ponašanja. Nit vodilja nam je citat M. Gandhi „Budi ona promjena koju želiš vidjeti u svijetu“, mi smo je preradili i stvorili naš kredo, a to je „Budimo promjena koju želimo“. Osmišljavati ćemo projekte i prijavljivati ih na različite izvore financiranja. Također nam se želja povezati sa svim pozitivnim i pro aktivnim ljudima koji žele surađivati i pružiti nam priliku da učimo jedni od drugih.

Dragica Karajić, voditeljica projekta

Ženska perspektiva
Najteže je predstaviti samoga sebe, pa to radije promatram kao putove kojima sam kročila s veseljem i energijom, što me je nosilo kroz život. Rođena sam Vukovarčanka koja posljednjih više od trideset godina živi i radi u Zagrebu. Moje radno iskustvo i poslovi kojima sam se bavila do sada obuhvaćaju industrijski sektor, proizvodnju hrane, međunarodnu trgovinu, vlastito mikro poduzeće i državnu upravu u kojoj sam posljednjih dvadeset godina radila na mjerama i aktivnostima gospodarskih politika za poticanje razvoja poduzetništva i maloga gospodarstva u Hrvatskoj.

Najviše me ispunio polet prvog nacionalnog programa za razvoj tog sektora i proračunski novac koji je uložen za prvu nacionalnu edukaciju učitelja/trenera poduzetništva u malom gospodarstvu što je bio snažan kotač zamašnjak u razvoju hrvatskih ljudskih resursa u gospodarstvu. Bila sam voditelj dva višegodišnja nacionalna projekta promidžbe poduzetništva i obrazovanja za potrebe poduzetništva. To su bile zajedničke aktivnosti svih dionika u gospodarskom sustavu RH na nacionalnoj, regionalnoj i lokalnoj razini. Zajednički smo razvili hrvatski model razvoja maloga gospodarstva koji danas prepoznajemo.

Međunarodna gospodarska i trgovinska suradnja je također područje u kojem sam radila na jačanju konkurentnosti gospodarstva u provedbi europskih makro regionalnih strategija Dunavske i Jadransko jonske u kojima ukupno sudjeluje dvadeset i dvije zemlja. Draga mi je Medalja časti za poseban doprinos koju sam primila 2007. od Centralno europske inicijative (CEI) kojom Republika Hrvatska predsjedava ove 2018. godine. Sada radim u privatnom sektoru i slobodan sam ekspert na tržištu za razvoj društvenog poduzetništva.

Moje profesionalno obrazovanje je iz područja humanističkih i društvenih znanosti. Magistrica sam informacijsko komunikacijskih znanosti, menadžmenta poslovnih sustava smjera upravljanja malim i srednjim poduzećima. Da učenje u našem životu nikada ne prestaje sama svjedočim jer sam doktorand na doktorskom studiju Inovativnost i poduzetništvo na Ekonomskom fakultetu Sveučilišta J.J. Strossmayera u Osijeku.

Tomislav Lneniček predsjednik udruge

Ženska perspektiva
Tomislav Lneniček je treća generacija poduzetnika, svaka generacija je imala svoje uspone i padove, a ova trusna područja nam nisu omogućila da razvijemo uspješne obiteljske poduzetničke tvrtke. Trenutno se bavi pružanjem konzultantskih usluga u segmentu pripreme i provedbe EU projekata, a poduzetništvom se bavi već 15 godina u sektoru konzultantskih usluga na lokalnom i regionalnom razvoju, te razvoju malih i srednjih poduzeća.

Radio na nekim međunarodnim projektima razvoja poduzetništva. Predavao je kao vanjski predavač poduzetničke predmete na Veleučilištu Vern. Formalno obrazovanje je magistar znanosti na Fakultetu organizacije i informatike u Varaždinu, te je magistrirao na temu Upravljanja odnosima s klijentima u malim i srednjim poduzećima. Također je završeni magistar specijalist na Ekonomskom fakultetu u Zagrebu, a magistrirao na temu Marketing u razvoju malog gospodarstva.

Završio je matični Fakultet prometnih znanosti. Završena neformalno obrazovanje bi istaknulo programe za Učitelje/trenere poduzetništva, Trenerski/konzultantski program za gospodarski razvoj i projekt certifikacije za konzultanta za malo gospodarstvo. Daljnji osobni razvoj vidi u smjeru razvoja socijalnih vještina i digitalnog poslovanja.

 

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje