Istraživanje

PwC: Manjak kadrova privatne tvrtke u srednjoj i istočnoj Europi stoji 358 milijardi eura godišnje

Agrovijesti
Lidl povećava plaće zaposlenicima Fotografija: LIDL
Naime, četvrtina ispitanih tvrtki izjavila je da ih manjak vještina svake godine stoji više od pet posto prihoda, pa PwC tako procjenjuje da manjak vještina regiju stoji 358 milijardi eura izgubljenih prihoda godišnje, samo iz sektora privatnih tvrtki. "Kako bismo to bolje razumjeli, to je više od zbroja BDP-a Hrvatske, Mađarske i Slovačke", navode iz PwC-a.

Manjak kadrova privatne tvrtke u srednjoj i istočnoj Europi stoji 358 milijardi eura svake godine, procjenjuje se u PwC-ovom istraživanju provedenom među 600 tvrtki i poduzetnika u 15 zemalja.

Iz konzultantsko-revizorske tvrtke PWC navode da je najveći izazov privatnim tvrtkama u regiji srednje i istočne Europe (SIE) sve veći manjak vještina što nepovoljno utječe na rast, a provedeno istraživanje skreće pažnju na širi, rastući problem diljem regije.

Naime, četvrtina ispitanih tvrtki izjavila je da ih manjak vještina svake godine stoji više od pet posto prihoda, pa PwC tako procjenjuje da manjak vještina regiju stoji 358 milijardi eura izgubljenih prihoda godišnje, samo iz sektora privatnih tvrtki.

"Kako bismo to bolje razumjeli, to je više od zbroja BDP-a Hrvatske, Mađarske i Slovačke", navode iz PwC-a.

PwC-ov voditelj usluga poduzetnicima i privatnim tvrtkama u regiji SIE Piotr Wyszogrodzki kaže da manjak vještina koči tvrtke u ostvarenju njihovog punog potencijala, a taj problem djeluje na smanjenje prihoda i značajno utječe na gospodarski rast u regiji.

Ističe da problemu doprinose sve stroža ograničenja vezana za imigraciju iz zemalja izvan EU-a, kao i emigracija zaposlenika s potrebnim vještinama na unosnije poslove u zapadnoj Europi i Rusiji. Štoviše, kaže Wyszogrodzki, privatne tvrtke u SIE u borbi za zaposlenike suočene su s oštrom konkurencijom multinacionalnih kompanija koje imaju veće proračune i jak brand poslodavca. Također, ulogu igraju i demografski čimbenici, budući da regiju karakterizira niska stopa nataliteta, starenje stanovništva i gospodarske migracije. 

"Odabir i upravljanje zaposlenicima ključni su za budući uspjeh svake tvrtke. No, u trenutnom okruženju, važnije je no ikad ranije pronaći ljude s potrebnim vještinama ili barem s potencijalom za njihovo usavršavanje. Za privatne je tvrtke ključno nastaviti dijalog s obrazovnim tijelima kako bi se uskladila potražnja privatnih i drugih tvrtki s očekivanjima društva i kvalifikacijama diplomanata", ocjenjuje Wyszogrodzki.

U Hrvatskoj 67 posto privatnih tvrtki očekuje rast tijekom idućih 12 mjeseci

Istraživanje također pokazuje da više od polovice privatnih tvrtki u regiji SIE očekuje rast tijekom idućih 12 mjeseci, dok ih samo osam očekuje niže prihode.

Optimizam je najviši u Euroaziji, 70 posto, nakon koje slijedi Hrvatska sa 67 posto, a najniži je u Rusiji, 42 posto, te Rumunjskoj, 52 posto.

PwC-ov voditelj zadužen za klijente i tržišta SIE Igor Lotakov smatra da je moguće je da ova oprezna atmosfera odražava globalni predosjećaj, s obzirom da mnogi ekonomisti bilježe dokaze gospodarskog usporavanja u 2019. godini, za koje se čini da će se nastaviti, uglavnom pod utjecajem sporijeg rasta u Kini i nesigurnosti uzrokovane trgovinskim ratom između SAD-a i Kine.

"Zabrinutost zbog učinka brexita, stabilnosti i slabost eurozone u zapadnoeuropskim gospodarstvima također negativno utječu na povjerenje u regiji SIE", kaže Lotakov.

No, ističe i da padovi često donose prilike, a tvrtke koje se rano pripreme i napreduju, umjesto da se povlače, mogu imati iznimno velike koristi tijekom teških razdoblja i nakon što ona prođu.

"Tvrtke koje digitalnu transformaciju smatraju ključnom za prelazak u iduću fazu rasta i pravilno je implementiraju imaju stvarnu šansu za brži rast kad dođe do novog pozitivnog preokreta“, ističe Lotakov.

Tek 23 posto tvrtki planira uložiti više od pet posto svojih ulaganja u digitalizaciju

Po podacima iz istraživanja PwC-a, 63 posto ispitanika prepoznaje da će digitalizacija utjecati na dugoročnu održivost njihovih tvrtki.

No, istraživanje pokazuje i da većina rukovoditelja, njih 68 posto, vidi digitalizaciju kao način za unapređenje procesa, a gotovo polovina ispitanika smatra je alatom za analizu podataka kako bi prilagodili proizvode i usluge. Čini se da ih samo 35 posto ima sofisticiraniji pogled na digitalizaciju te je vidi kao način za razvoj sveobuhvatnih digitalnih rješenja koja potpuno zadovoljavaju potrebe klijenata, kažu iz PWC-a.

Pritom, samo 23 posto privatnih tvrtki u regiji SIE planira uložiti više od pet posto svojih ulaganja u digitalizaciju, dok primjerice u Skandinaviji taj postotak iznosi 35 posto.

Wyszogrodzki smatra da trenutno mnogo više privatnih tvrtki u SIE prepoznaje važnost strategije digitalne transformacije, no mnoge su još u početnim stadijima digitalizacije.

"Kako bi rasle u teškim vremenima, privatne tvrtke trebaju primijeniti digitalnu strategiju koja se bavi svakim područjem tvrtke, kako bi se zadovoljile trenutačne i buduće potrebe. Ako vlasnici i menadžeri ne razmišljaju strateški o načinu transformacije svojih tvrtki danas, riskiraju nepripremljenost za što god se dogodilo u budućnosti - digitalizacija, brexit, recesija u punom zamahu ili sve troje. Sad je vrijeme za djelovanje", poručuje Wyszogrodzki.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje