Povrtni sok u tradicionalnom tijestu?

Slom „marketinškog žargona“ industrije

Agrovijesti
Čokolada Fotografija: Pixabay
Vrijednost termina kao što su napravljeno kod kuće, majstorski i tradicionalno izgubio se u žargonu jasnog označavanja i marketingu, kaže francuska grupa za zaštitu potrošača Que Choisir. Je li vrijeme za legalno obvezujuće EU definicije?

Que Choisir je testirao razne voćne jogurte, sladoled od vanilije, tjesteninu i čokoladni mousse. Od 25 (jednostavnih, autentičnih ili tradicionalnih) čokoladnih mousseva koje su ispitivali, preko polovine nije sadržavalo jaja – osnovni sastojak u tradicionalnom receptu jer su proteini iz bjelanjaka odgovorni za mjehurićastu teksturu. Umjesto njih, sadržavaju emulgatore kao što su mono i digliceridi masnih kiselina, gelove poput karagenana ili sredstava za zgrušavanje kao što je želatina, kažu.

Potrošačka grupa kaže da prepoznaje da prilagodba recepta na industrijske količine može zahtjevati tehničke sastojke, strukturne ili konzervanse. To je potrebno u cilju zadržavanja svježine, kvalitete i sigurnosti hrane tijekom pakiranja, transporta i skladištenja hrane. No, dodaju: „To ne opravdava prisutnost određenih zamjenskih sastojaka koji su više stvar proizvođačeve želje snižavanja troškova nego tehničko ograničenje. Povrh toga, dodavanje povrtnog soka u tjesteninu ili mlijeko u desertni mousse za koji se tvrdi da je autentičan recept je apsurdno!“

Prema marketinškom manageru u francuskom opskrbljivaču gume od akacije Alland & Robert Violainei Fauvarwueu, snižavanja troškova ili netradicionalni argument ne odnosi se na sve dodatke hrani – kao što je primjer gume od akacije (poznate i kao guma arabika), kaže ona. „Guma od akacije je u stvari skup hidrokoid u usporedbi s ostalim zgušnjivačima ili u usporedbi sa sintetičkim proizvodima kao što su škrob, pa je u stvari kvalitetnija garancija da će proizvođač koristiti gumu od akacije radije nego nešto drugo. Kao prirodan, nisko prerađeni sastojak koji dolazi od drveta akacije, guma se može smatrati apsolutno tradicionalnim ili obrtničkim receptom, a već se stotinama godina koristi u afričkoj hrani, prije nego se počela koristiti u Europi, a zatim i u ostatku svijeta.“

„Potrošači znaju da prerađena hrana, čak i tradicionalno napravljena, sadržava funkcionalne sastojke. Zbog prodaje proizvoda u supermarketima, mora održati svoju teksturu i izgled tijekom stajanja na policama“, dodaje.

Que Choisir

Ne postoji EU definicija termina kao što je prirodno, tradicionalno ili obrtničko iako neke zemlje članice imaju nacionalno zakonodavstvo dodatno na EU zakon o informiranju potrošača o hrani (UEFIC). U Francuskoj na primjer, zakonska definicija domaćeg može se primijeniti na operater usluga hrane dok termin obrtnički ima posebnu definiciju kad se radi o kruhu.

Postoje i slučajevi „vertikalnog zakonodavstva“ koji se odnose na specifične termine za određene kategorije. „To je na primjer u slučaju prirodne mineralne vode, extra džema, extra djevičanskog maslinovog ulja i tradicionalne svježe purice farmskog uzgoja koje su zakonske denominacije uspostavljene u EU zakonu“; kaže Sebastián Romero Melchor, partner u odvjetničkoj tvrtki Food Compliance International.

No, prema Birte Dayu političkom savjetniku pri UEAPME, organizaciji koja predstavlja europske obrtnike, trgovce i male poslodavce: „Čini se kao mogućnost da potrošači mogu biti obmanuti „lažnim“ tvrdnjama.“ Day kaže da bi definicija termina kao što su tradicionalni, prirodni ili obrtnički bila korisna za potrošače kao i za mikro, mala i srednje velika poduzeća koja se bave hranom. UEAPME je upitao Europsku komisije za definiciju ručnog rada u kontekstu hrane no do sada nije uslijedio niti jedan pravni akt.

Que Choisir, u svom dijelu, savjetuje potrošače da jednostavno pažljivo čitaju što piše na pakiranju i koji su sastojci napisani: ukoliko želite tradicionalni čokoladni mousse tada pazite da se proizvod zove čokoladni mousse, i klonite se proizvoda koji se zovu „mliječni desert“, „mliječni mousse“ ili „mliječni specijalitet“.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje