KRATKI OPSKRBNI LANAC (KOL) "NAJBOLJE 'Z MEĐIMURJA"

Špek, sir, džem...izravno prodaju na kućnom pragu

Agrovijesti
2. SirCro Fotografija: Morana Begač
Poljoprivredni proizvođači i OPG-ovi povezali se u prvi kratki opskrbni lanac u Hrvatskoj i izbjegli posrednike - nude više od 100 proizvoda

U praksi je profunkcionirao prvi kratki opskrbni lanac (KOL) u Međimurju koji bi se mogao proširiti i na druge dijelove Hrvatske. Kratki opskrbni lanac "Najbolje 'z Međimurja" osnovan je u okviru projekta Agrishort koji je sufinanciran sredstvima Europske unije.

- Temeljem obavljenih terenskih procjena poljoprivrednih proizvođača u Međimurju, odabrano je njih 20 za ulazak u KOL. Dakle, projektom je malim poljoprivrednim proizvođačima omogućeno udruživanje radi zajedničke promocije i ponude proizvoda, osigurana su sredstva promocije, a na članovima KOL-a je da kroz udrugu koju su osnovali dalje surađuju na promociji i distribuciji kvalitetnih lokalnih prehrambenih proizvoda - pojašnjava Ana Kralj, v.d. ravnateljice REDEA-e.

Poznato je da proizvođači u Hrvatskoj zaziru od udruživanja, no dvadesetak proizvođača iz Međimurja povezalo se i odlučilo se na prodaju preko on-line narudžbi i dostave na kućnom pragu, a ne u trgovačkim lancima. Novoosnovana udruga "Najbolje 'z Međimurja", koju vodi Valentina Hažić, želi ojačati veze između poljoprivrednika i konzumenata. - Nužno je bilo uspostaviti novi i drukčiji model suradnje, budući da zadrugarstvo, proizvođačke organizacije i slični oblici suradnje nemaju tendenciju zaživjeti u našim sredinama - ističe V. Hažić.

Udruga ima 20 redovnih članova, uglavnom poljoprivrednika, te nekoliko predstavnika institucija, službi, poduzeća i pojedinaca kao podupirajuće članove. U ponudi je više od 100 proizvoda koji nose zlatnu markicu “Najbolje ‘z Međimurja". - Udrugu karakterizira jaka povezanost samih članova koji međusobno komuniciraju gotovo svakodnevno, dogovaraju suradnju i pomažu jedni drugima u plasmanu proizvoda. Budući da je udruženje pokrenuto tek nedavno, iako se ideja gradila i razvijala dulji niz godina, naišla je na veliku podršku od strane lokalne zajednice.

Također, prepoznata je ključna prilika za lokalni razvoj koja leži u stvaranju sinergija između KOL-a i turizma, budući da on pruža podršku poljoprivrednicima da se integriraju u turistički i ugostiteljski sektor. Tako je i s Termama LifeClass Sveti Martin pokrenuta izvrsna suradnja oko plasmana i promocije proizvoda, kao i s Gospodarskom školom u Čakovcu, gdje će se učenici uključiti u aktivnosti dostave proizvoda. I pojedini proizvođači su započeli suradnju sa školama, domovima za starije i nemoćne... - napominje V. Hažić. Prije ulaska u KOL ocjenjuje se kvaliteta, porijeklo i provjerava jesu li ispunjeni svi zakonskih elementi za svaki proizvod.

- Ovakav model suradnje u centralno mjesto stavlja proizvođača, njegovu osobnost i karakter, pa tek onda proizvod. Povjerenje između proizvođača i kupca generira prodaju, a ne lijepo zapakirana ambalaža ili etiketa - kaže. Jedan od temeljnih elemenata ovakve suradnje počiva, ističe, na razvoju lokalne ekonomije i dobrobiti za cijelu zajednicu, a ne samo pojedinaca. - Šteta je što do takvih oblika suradnje u Hrvatskoj nije došlo ranije jer bi se očuvalo više malih proizvođača koji su ključni za razvoj sela. Osobno smatram da u kratkim opskrbnim lancima leži spas za hrvatsku poljoprivredu i selo - zaključuje V. Hažić koja tu temu istražuje u sklopu doktorskog studija ekonomike u poljoprivredi, pa je kratki opskrbni lanac zapravo rezultat primjene njezinog istraživačkog znanja u praksi.

 

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje