Istraživanja

Što stoji iza britanske visoko inovativne prehrambene industrije?

Agrovijesti
Britansko Fotografija: Thinkstock
Britanska prehrambena industrija ostvaruje se razvojem inovativnih novih proizvoda i očuvanjem tradicionalnih proizvoda, stoji u vladinoj publikaciji

Infografički izvještaj Odjela za okoliš, hranu i ruralne poslove (DEFRA) daje isječak britanskog poljoprivrednog i prehrambenog sektora, vrijednog 25,8 milijardi funti (32,9 milijardi eura)  i 26,9 milijardi funti tj. 34,3 milijarde eura u 2014., piše FoodNavigator.

„Naša je prehrambena industrija vrlo inovativna“, kažu u DEFRA-i, podupirući to Mintelovim podacima o 12.522 nova proizvoda koji su lansirani prošle godine, za razliku od 2014. kada ih je bilo 9.653.

Iako je London Stock Exchange Group nedavno predviđala zdravi godišnji rast britanskog prehrambenog i prerađivačkog sektora od 3 do 4 posto, naziru se nesigurnosti, pogotovo kako se bliži referendum o Brexitu (britanskom izlasku iz EU).

Prema DEFRA-i, Velika Britanija je 76 posto samodostatna u domaćoj proizvodnji hrane. „Oslanjamo se na uvoz proizvoda koji se ne mogu uzgojiti u Velikoj Britaniji zbog klime. Različita i globalna opskrba hranom je osnova za elastičnost u opskrbi hranom: dostizanje stopostotne samodostatnosti u domaćim proizvodima ne bi nas izolirala od šokova u sustavu – npr. vrijeme ili bolesti mogu utjecati na žetvu i prinose“, stoji u izvješću.

No, ove podatke osporava nedavno izvješće Food Research Collaborationa koji tvrde da je Velika Britanija samo 60 posto samodostatna u hrani. Autori izvješća prof. Tima Lang i dr. Victoria Schoen, upozoravaju da britanska ovisnost o uvozu iz EU može dovesti do povišenja cijena hrane ako zemlja izađe iz EU. Trenutno, oko 55 posto britanske opskrbe svinjskim meso i 40 posto svih zaliha voća i povrća dolazi iz drugih EU zemalja.

Prema podacima vlade i carine o prihodima, svih top deset zemalja britanskog izvoza u 2015. godini bile su EU zemlje članice osim tri – SAD, Hong Kong i UAE.

Stilton sir

Kultni britanski brandovi

Većina istraživanja odnosi se na činjenicu da je cijena najveći faktor kod odluka potrošača pri kupovini, no postoje još mnogi faktori o kojima misle kupci, kažu u DEFRA-i, kao što su podrijetlo hrane te vizualna privlačnost proizvoda.

Zaštićene oznake izvornosti, ciljane na održavanje konkurentnosti i profitabilnosti europske hrane i njihove zaštite od kopiranja pomaže u dizanju svijesti o podrijetlu britanskih prehrambenih proizvoda, kaže DEFRA. Iako južne zemlje, kao što su Italija i Francuska dominiraju, Velika Britanija trenutno ukupno ima 73 proizvoda zaštićena oznakom izvornosti, uključujući škotski divlji losos, Stilton sir, Melton Mowbray pite od svinjetine i Keltsko pivo.

Elsa Fairbanks, direktorica Organizacije izvoznika hrane i pića (FDEA) kaže da su strana tržišta poglavito interesantna za britanske proizvode u određenim kategorijama. „Kupci i dalje privlači kvaliteta i inovativnost britanskih proizvoda. Rast se najviše očituje u proizvodima gdje se ističe Velika Britanija – kultni britanski brandovi u kombinaciji sa ekspertizama u zdravlju, blagostanju i proizvodi bez/slobodno od-„, izjavljuje ona u priopćenju.

Popularnost kupovine britanskog još uvijek raste i u zemlji. Istraživanje Mintela je pokazalo kako više od polovice (55 posto) britanskih kupaca pokušava kupovati domaću hranu kada god mogu, dok njih 39 posto misli da je britanska hrana ukusnija. Ova potražnja za domaćim proizvodima u svim kategorijama proteže se na preko 65 posto, sa 74 posto starijih potrošača koji kažu da se odlučuju za britansku hranu kod kuće u usporedbi s mlađim potrošačima kojih  je 37 posto.