craft kave

Strast za zanatskom kavom bivše konzultantice 'prelijevaju' u biznis

Agrovijesti
Craft kave Fotografija: Darko Bičak, Poslovni dnevnik
Etablirani kafić na zagrebačkoj Trešnjevci dopunile web shopom globalnog značaja.

Iako je na tržištu puno poznatije craft pivo, u Hrvatskoj su sve prisutnije i craft kave, a jedno od zanimljivijih mjesta na kojem se može probati, a i kupiti takva kava je već duže od godine dana zagrebački Karibu Kaaawa. Od samih početaka neobični zagrebački coffee shop na Trešnjevci, koji su pokrenule dvije bivše Deloitteove visokopozicionirane konzultantice Ivana Zec i Ana Buljan, imao je u planu pokrenuti online poslovanje i e-trgovinu kave, a što je ovih dana i zaživjelo.

Kako nam pojašnjava Ana, sada je moguće na jednom online mjestu pronaći brendove vrhunskih arabica kava - "specialty coffee", iz biranih malih i nezavisnih europskih pržionica. Među brendovima koji se stalno nadograđuju, trenutačno se nalaze i hrvatski, njemački, belgijski, španjolski, mađarski i britanski. Osim kave, tu je i chai latte belgijskog brenda s vrstama čaja s mlijekom.

"Cilj nam je povećati broj suradnji s pržionicama i širiti ih izvan granica Europe", govori Ana Buljan. Dodaje kako je nakon etabliranja coffee shopa, kao mjesta za kušanje vrhunske kave, sljedeći korak u poslovanju bio je otvaranje web shopa koji će biti dostupan hrvatskom i regionalnom tržištu. Kao inovaciju ističu i kutije iznenađenja, odnosno poklon kutije nastale u suradnji sa Školom za primijenjenu umjetnosti i dizajn iz Zagreba koja je izradila edukativni strip o kavi.

Svaka kutija je svijet u malom i u njoj se susreću afrička ili južnoamerička kava, vrijedna ruka pržioničara kave iz nekog od europskih gradova i predmet izrađen u Hrvatskoj. Klikom na jednu od kutija moguće je odabrati sadržaj koji podrazumijeva kavu ili drugi napitak iz ponude. 

"Cilj kutija iznenađenja je među ostalim promoviranje hrvatskog poduzetništva, dizajna, umjetnosti i kulture. Otkad smo 2017. otvorili coffee shop na Trešnjevci, on se pretvorio u oazu dobre craft kave, umjetničkih i poduzetničkih događanja, ali i mjesto za opuštanje i rad uz kvalitetnu glazbu. Sada tu cijelu platformu selimo i na web jer smo nakon stotina upita o kupovini ovih zrnaca primijetili da sve više Hrvata želi uživati u craft kavama i u svojim domovima ili žele kavu odabrati kao originalan poklon za nekog drugog", kaže Ivana Zec.

Kako neobičnost web shopa izdvaja se i mogućnost pretplate na kavu. Kako pojašnjava I. Zec, istinski obožavatelji kave i oni koji vole degustirati različite kave iz različitih pržionica mogu odabrati opciju pretplate na nove vrste. Tako svaki mjesec kupac dobiva paket kave određene pržionice koja stiže na adresu naručitelja. Iako nije potpuni raritet, ipak nije baš često slučaj da se top menadžerice jedne od najvećih svjetskih konzultantskih tvrtki odluče na potpuni zaokret u karijeri i startaju opet od samog početka. 

'Kad, ako ne sad?'

Iako se radi o potencijalno velikom biznisu koji bi se mogao razviti iz projekta craft kave, činjenica je da su Ana Buljan i Ivana Zec pristale iz zanimanja o kojem sanja svaki student ekonomije u svijetu privremeno se baviti poslom kojim se zapravo moraju baviti mnogi od tih studenta dok studiraju - konobarenjem. 

"Pozicija, plaća i razvoj karijere u Deloitteu bili su dobri, ali ja sam htjela živjeti punim plućima, upravljati svojim vremenom. To tamo nije bilo izvedivo. Ova odluka i nije bila previše teška, bila je promišljena i pod egidom 'kada, ako ne sada!?", kaže nam Ana čija su konzultantska specijalnost bili EU fondovi. Dvije poslovne partnerice su se upoznale u Deloitteu, a jednog dana su shvatile da imaju puno zajedničkih interesa - istovremeno su uplatile putovanje u jugoistočnu Aziju. Nešto kasnije na red je došla Afrika.

"Jednog dana u Tanzaniji, u podnožju Kilimandžara, obišle smo plantažu kave. Fasciniralo me stablo kave, uzgoj, poslovanje koje obično vodi jedna obitelj. Ti ljudi uzgajaju jedan od najtraženijih proizvoda na svijetu kojem cijena na burzi doseže vrtoglave iznose, a žive u bijednim uvjetima. Komercijalnoj kavi cijenu određuju na burzi, kod vrhunske se kave farmerima nastoji osigurati takva otkupna cijena da ih motivira da se nastave baviti proizvodnjom. Branje, sušenje zelene kave, prženje, sve se radi po strogim standardima. To se i osjeti u svakoj šalici koju skuhamo u Karibu Kaaawi", kaže Ana.

Prisjeća se da je u Tanzaniji imala stotinu pitanja za vodiče koji su ih kao turistice doveli na farmu kave, a nakon povratka u Zagreb počele su aktivno raditi na svojem novom biznisu. 

Scena postoji, a i turisti im dolaze

Istraživanjem su otkrile da u Hrvatskoj postoji već svojevrsna craft scena, uključujući i potpunu edukaciju i "startup" potporu za nove igrače na tržištu. Tako su se ubrzo umrežile te počele Zagrepčanima, a sada s web trgovinom i puno šire, nuditi kvalitetnu kavu, mnoga od njih s egzotičnim okusima. Kažu da nemaju namjeru širiti svoj ugostiteljski biznis s coffee shopom, bilo da otvaraju neke druge lokacije ili idu u franšizu, već da im je cilj biti posrednik između afričkih farmera, nezavisnih pržionica kave do zahtjevnih kavopija.

Nadaju se da će za neko vrijeme znanjem, kapitalom i kontaktima sudjelovati u razvojnim projektima direktno na farmama po Africi, osigurati makar djelomično bolje životne uvjete farmera. Karibu Kaaawa vrata često otvara za umjetničke radionice, predavanja o putovanjima Afrikom, o odgovornom društvenom poduzetništvu, ekologiji. Iako njihovu kavu dođu probati i slučajno ili namjerno slučajni prolaznici, najčešći gosti su im stalne mušterije koje ciljano, neki i iz drugih kvartova Zagreba, dolaze na kavu u Karibu (što na jeziku Masaija znači dobrodošao).

"Omiljena smo destinacija za kavu umjetnika, arhitekata, a sve više i poslovnjaka. Isto tako, sve više nam dolaze i turisti koji u Zagreb dođu na par dana, a putem ionterneta se već unaprijed informiraju o svemu što bi u gradu trebalo vidjeti i probati, a u što u zadnje vrijeme sve češće spadamo i mi", kaže Ivana Zec.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje