Obljetnica

Udruga Dalmatinski pršut obilježila 10. rođendan

Agrovijesti
Udruga Dalmatinski pršut proslavila 10 godina Fotografija: Pršut Voštane FB
Važno je promovirati dalmatinski stil života koji uključuje autohtona jela. U Hrvatskoj se proizvodi oko 300 tisuća komada pršuta

Specifičnim mirisom i vrhunskim okusom stoljećima zavodi putnike namjernike, istinske gurmane, suvremene turiste i sve koji u potrazi za autohtonom ponudom otkriju baš njega - dalmatinski pršut, kao svoju omiljenu deliciju. Iako se čini kako na području Dalmacije postoji oduvijek, njegova proizvodnja započinje u trenutku kad se vještina prerade i očuvanja svinjskoga mesa soljenjem i sušenjem iz staroga Rima proširila europskim kontinentom, piše Dalmatinski portal. Generacijama se ovo znanje prenosilo i usavršavalo, otkrivali su se najbolji uvjeti zrenja, način soljenja, vrsta soli i optimalna težina mesa dok nije nastao prepoznatljivi tradicionalni proizvod - dalmatinski pršut. Bez konzervansa i aditiva, s jedinim dodatkom - morskom soli, dimljen blagim izgaranjem u iznimnim prirodnim uvjetima i sušen na buri, postao je najtraženija dalmatinska delicija.

Udruga Dalmatinski pršut proslavila 10 godina

Jedinstvenost dalmatinskog pršuta bila je samo jedna od tema današnje konferencije za medije, održane u Kavani Procaffe u Splitu, kojoj su prisustvovali Luka Brčić, zamjenik župana Splitsko-dalmatinske županije, Anđelko Katavić, županijski pročelnik za gospodarstvo, EU fondove i poljoprivredu, Joško Stella, direktor Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije, Ante Madir, tajnik Udruge Dalmatinski pršut i Darko Markotić, dipl.ing.preh.teh i predsjednik Klastera hrvatskoga pršuta.

- Njegovi proizvođači prije deset godina pokrenuli su inicijativu za zaštitom Dalmatinskoga pršuta s obzirom na to da postojeći zakoni i pravilnici već preuzeti od Europske unije nisu dozvoljavali zaštitu na pojedinačnoj razini. No, da bi se uopće pokrenula zaštita proizvođači su se trebali organizirati u udrugu, inicijativu su podržali Splitsko-dalmatinska županija i Ministarstvo poljoprivrede  te je tako nastala Udruga Dalmatinski pršut, koja danas ima dvadesetak članova iz sve četiri dalmatinske županije - kaže Ante Madir, dr.vet.med i tajnik Udruge, ističući kako se u Hrvatskoj proizvodi oko 300 tisuća komada pršuta, a udio članova Udruge u toj proizvodnj više od 90 posto.

Pršuti

U veljač je stigla zaštita zemljopisnoga podrijetla i na EU razini, kao kruna napornoga rada Udruge i najdraži dar za njezin jubilarni, deseti rođendan.

- Dobivanjem ove oznake proizvođači dalmatinskoga pršuta dobili su proizvod s dodanom vrijednošću, a potrošači i kupci proizvod visoke kvalitete te su se osigurali uvjeti da se patvorine i lažno deklarirani dalmatinski pršuti mogu ukloniti s tržišta - ističe tajnik Udruge Ante Madir.

Darko Markotić, predsjednik Klastera hrvatskoga pršuta, kaže kako je specifikacijom strogo određeno od koje se sirovine radi dalmatinski pršut. 

- Bez obzira na podrijetlo sirovine, ona mora biti visokokvalitetna. Specifikacijom je strogo propisana svaka pojedina faza proizvodnje kroz parametre koji se moraju poštivati. Propisana je čak i vrsta drveta koju je dozvoljeno koristiti prilikom dimljenja, a to su grabovina, bukva i hrastovina. Ovo je jedan od rijetkih proizvoda koji ne sadrži nikakve aditive, konzervanse i bojila.

Dalmatinski pršut

Za kvalitetan pršut od iznimne je važnosti i svjež i kvalitetan but, težak više od 11 kilograma. Bura je vrlo poželjna no nije dobro kada previše puše jer se pršut tako previše i osuši, istaknut će pršutari. Pravi dalmatinski pršut prepoznat ćete po osebujnoj aromi, blagome slanom okusu i jednoličnoj crvenkastoj boji.

- Splitsko-dalmatinska županija kroz svoje programe podržava rad Udruge. Također se uključila u rad i nastanak gospodarskih zona u kojima danas djeluju uspješni pršutari. Za sve proizvođače mi smo uvijek bili tu, organizirali edukacije te im pomagali u vezi s projektnom dokumentacijom i sudjelovanjem na sajmovima. Mislim kako možemo očekivati daljnju kvalitetnu suradnju te da ćemo u budućnosti zaštiti i neke druge dalmatinske autohtone proizvode - istaknuo je dožupan Luka Brčić.

Joško Stella, direktor Turističke zajednice Splitsko-dalmatinske županije, na kraju je dodao:

- Jedna od najvažnijih aktivnosti u planu razvoja turizma je promocija dalmatinskoga stila života, koji uključuje autohtona jela i enogastronomiju. Svake tri godine sufinanciramo turističke agencije koje promoviraju nove oblike turizma koji će se razvijati u predsezoni i posezoni. Naime, ljudi sve više biraju destinaciju za odmor na temelju njezine enogastronomije i mislim kako tu imamo jako veliku priliku privući još više posjetitelja. Sukladno tome, proizvodi poput dalmatinskoga pršuta u našim se restoranima moraju još više istaknuti, turisti moraju biti upoznati s jedinstvenim procesom njegove proizvodnje, jer to je ono što će ih ovdje privući. Tako će lokalno stanovništvo izvući najviše iz te promocije, a to je cilj održivoga turizma.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje