Skyr

Vikinška superhrana budi Britance

Agrovijesti
Sam Moorhouse jedini je britanski poljoprivrednik koji radi skyr Fotografija: Hesper Farm Skyr FB Pogledajte galeriju
Jedan od vodećih stručnjaka u mljekarstvu s Islanda doći će u Britaniju kako bi pomogao hrabrom poljoprivredniku iz Yorkshirea u povećanju proizvodnje skyra, vikinške hrane koja je jedva poznata izvan sjevernog Atlantika tisućama godina, a sada se označava kao superhrana

Prije deset godina skyr jedva je bio primjetan na svjetskom tržištu jogurta. Sada, prema globalnim poslovnim konzultantima Future Market Insights, tržište skyra je vrijedno skoro 8 milijardi dolara godišnje i brzo raste, piše The Guardian.

Prvi boom skyra bio je u SAD-u i Skandinaviji, a uskoro bi se mogao proširiti na Aziju nakon nedavnog posjeta islandskih mljekara Japanu i Kini. Skyr je prvi puta otišao u prodaju u britanskim supermarketima u 2015. godini gdje je još uvijek relativno nepoznat – no to bi se uskoro moglo promijeniti.

Sam Moorhouse iz Yorkshiea sa svoje 23 godine jedini je britanski poljoprivrednik koji radi skyr, i već ima ugovor s supermarketima Booths, znanim kao Waitros sjevera. „Moram zadovoljiti potražnju“, kaže Moorhouse koji je započeo proizvodnju 2015. godine. „Banka je prvotno bila skeptična oko financiranja jer nitko nije čuo za skyr, no vrlo brzo je postao popularan. Tražio sam nešto različito prije dvije i pol godine kada sam pročitao članak o skyru. Odletio sam na Island da ga probam, radio s proizvođačem skyra, upoznao Thorarinna koji mi pomaže od kad sam počeo.“ Skyrova popularnost u UK moći će se pripisati i Arli – jednoj od najvećih mljekara koja će reklamirati skyr na TV-u u siječnju, mjesecu kada je prodaja jogurta najveća.

Sam Moorhouse jedini je britanski poljoprivrednik koji radi skyr

Najveći proizvođač autentičnog skyra MS Dairies također je identificirala UK kao veliko rastuće tržište. Vlasnici su mu 700 islandskih poljoprivrednika i dvije godine pokušavaju zaštititi skyr zaštitnim znakom kao trgovačku marku, na način kao što je zaštićen parmezan ili Stilton sir. Nisu uspjeli pa je to omogućilo velikim mljekarama kao što je Arla da unovče rast.

No, ostaje pitanje zašto je nešto što postoji tisućama godina otišlo sa stolova za doručak? Pomoć u širenju priče o skyru došao je od strane islandskog turizma, a veliku ulogu je igrao i Starbucks i činjenica da je dovoljno gust da se može jesti „putem“. Glavni razlog ipak stoji u tri uvjerenja koja promovira Arla – s malo šećera, bez masnoća i s mnogo proteina.

Iako se prodaje kao jogurt, skyr je tehnički meki sir napravljen od obranog mlijeka. Nakon što se ukloni sirutka ultra filtracijom toliko je gust da žlica može stajati u njemu. Dodaju se kulture bakterije mliječne kiseline, a proces od krave do police u supermarketu traje tri ido četiri dana.

Skyr reklamira Eidur Gudjohnsen, nogometaš koji je postigao više od 70 golova u Premier Ligi za Chelsea i Bolton te pobijedio Champions Ligu s Barcelonom, sa porukom „skyr je dobar za vas“. On i njegov otac igrali su za Island i obojica jedu skyr cijeli svoj život.

Arla je započela s prodajom skyra u Asda-i prošle godine, a kada je ju je počela reklamirati sa spotom snimljenim na Islandu, to je razljutilo MS Dairies. Kao i skyr koji se prodaje u SAD-u, Arlini proizvodi nisu napravljeni na Islandu, a mediji u Reykjaviku pisali su o „skyr wars“ – skyr ratovima. „Mi smo vlasnici recepta, oni nemaju našu kulturu, stoga ovo je pravi skyr protiv kopija“, rekao je Jon Axel Petersson, voditelj marketinga MS-a. „Arla je dansko-švedska tvrtka koja proizvodi skyr u Njemačkoj, a kažu da su smješteni na Islandu.“

Međutim, Island ne može ispuniti potražnju. Potrebno je 3,5 do 4 litre mlijeka kako bi se napravila jedna litra skyra, a na Islandu postoji samo 30.000 mliječnih krava. „Viking krave su manje od europskih krava, i proizvode 60-70% njihove količine mlijeka“, kaže Petersson. „Ne žele ih koristiti u drugim zemljama jer ne mogu biti konkurentni. No one su zaštićene i ovdje su tisućama godina. Bilo je priče o uvozu većih krava, ali čini se da se to neće dogoditi.

MS, koji proizvodi pod licencom u Danskoj i Norveškoj s lokalnim mlijekom i morati će isto raditi i u UK, je počeo prodavati svoj skyr brand u Waitroseu početkom ove godine i upravo je otpremila svoju 2 milijuntu pošiljku. Arla je imala dobru godinu s Asdom, Tesokm i Sainsubry'som. Nedavno se pridružio i Lidl sa svojim brandom koji je, s cijenom od 49 penija, mnogo jeftiniji od autentičnog skyra koji se prodaje za 1,25 funti u Britaniji i 2,50 u Norveškoj.

UK prodaja je malena  usporedbi s onom u Skandinaviji i SAD-u. U Norveškoj i Finskoj je sud dozvolio MS-u da zaštiti svoj skyr pod trgovačkom markom. Na Islandu se godišnja potrošnja mjeri u kilogramima po osobi.

Siggi Hilmarsson, islandski poduzetnik odrekao se svog posla u Deloitteu u New Yorku nakon što je napravio skyr u svojoj kuhinji

Islandski poljoprivrednici dobro zarađuju – od 0 do 70 milijuna eura u izvozu u pet godina uz povećanje od 23 puta u proizvodnji. A zarađuju i mljekarski divovi. Ali ne tako mnogo kao Siggi Hilmarsson, islandski poduzetnik koji se odrekao svog posla u Deloitteu u New Yorku nakon što je napravio skyr u svojoj kuhinji. Njegova majka mu je poslala recept iz ženskom magazina iz 1960. godine koji je našla u nacionalnoj knjižnici u Reykjaviku, pa je Siggi sada najbrže rastući brand u SAD-u na tržištu jogurta vrijedan 9 milijardi dolara godišnje, prodajući da Starbucksu i Whole Foods trgovinama. Hilmarssson je imao dvije poslovnice 2006. kada je počeo; sada ih ima 25.000.

„Nakon završetka škole imao sa korporativni posao koji u stvari nisam volio i počeo sam raditi jogurt kao hobi jer mi je nedostajao skyr od kuće“,, kaže Hilmarsson, koji živi u SAD-u već 14 godina. „Zamolio sam majku da mi pronađe neke recepte. Shvatio sam da postoji tržište zdrave hrane sa smanjenim udjelom šećera, a pogotovo za jogurt s malo šećera. Grčki jogurt je slične teksture ali ima mnogo više šećera. Mi nemamo aditiva, nizak šećer i visoke proteine. Sve su čisti sastojci. Kada sam počeo, nadao sam se da će buduća prodaja gotovog proizvoda moći uzdržavati mene i možda par zaposlenih. Mislio sam da ću od toga moći živjeti, ali ovo nisam predviđao.“

Moorhouse vidi Hilmarssona kao svoj uzor. „Koliko ću narasti? Teško je reći, no nadam se da ću koristiti svo mlijeko koje proizvodimo za skyr.“

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje