Ekološka poljoprivreda

Visoke i neopravdane cijene glavna su prepreka za rast prodaje ekološke hrane

Agrovijesti
Ekološka poljoprivreda Fotografija: Thinkstock

Prodaja ekološke hrane u supermarketima raste ali visoki dodatni troškovi ograničavaju sektor i smanjuju njegov rast, kaže se u studiji francuske potrošačke grupe. 

Novo istraživanje pokazalo je kako bi prosječno dvočlano kućanstvo u Francuskoj potrošilo 368 eura godišnje u prosjeku na konvencionalno proizvedeno voće i povrće, dok bi ih ista košara sa organskim proizvodima koštala čak 660 eura.

U poređenju s rastom svijesti o potencijalnom utjecaju pesticida i kemijskog gnojiva na okoliš i zdravlje, sve više ljudi se okreću organskoj hrani. Vrijednost prodaje organske hrane u Francuskoj je od 2007. povećana tri i po puta i dostigla 7,15 milijardi eura u 2016.

Trgovački lanci su najvažniji distributeri zdrave hrane u Francuskoj i u ukupnoj prodaji su 2016. sudjelovali sa 42%.

Intenzivniji način proizvodnje i manji prinosi znače da se od potrošača očekuje da za organiski proizvod plačaju premiju. Ali je studija francuske organizacije potrošača UFC-Što odabrati (Que Choisir) otkrila nerazumljive strukture cijena koje koriste veliki distributeri hrane i postavila pitanje je li eko oznaka (koja povećava cijenu) opravdana.

Studija je otkrila i da bi jedno prosječno dvočlano kućanstvo u Francuskoj potrošilo 368 eura godišnje u prosjeku na konvencionalno proizvedeno voće i povrće, dok bi ih ista potrošačka košarica sa organskim proizvodima koštala 660 eura. Razlika u cijeni od čak 79% “predstavlja jasnu prepreku” konzumaciji organske hrane.

Iako je uzgoj organskog voća i povrća skuplje, gotovo trećina razlike u cijeni je zbog marži koje određuju trgovci čija je profitna marža na organskim proizvodima 96% veća nego na konvecionalnim prozvodima.

Samo se polovica razlike u cijeni između organske i neorganske hrane vraća proizvođaču.

“Obzirom da bi proizvođači organske hrane trebali biti pošteno nagrađeni jer se bave praksom koja cijeni zdravlje i okoliš, više cijene su djelimično opravdane, ali ne do razine koju je otkrila studija,“ rekao je za EURACTIV.com Erik Gal, zamjenik direktora i menadžer politike Pokreta međunarodne federacije za organsku poljoprivredu EU (IFOAM).

Za UFC-Što odabrati takva politika cijena "pravi gubitnike na tri strane: potrošače sprječava da uživaju koristi od organske hrane, uzgajivače eko proizvoda smanjuje veću potražnju i čak i trgovcima oduzima potencijalnu prodaju na tržištu velikih mogućnosti“.

“Napuhani“ dodatni troškovi za dvije najpopularnije eko namirnice su još izraženiji. Profiti francuskih trgovaca su u prosjeku 135% veći na organskoj rajčici i 163% na organskim jabukama nego na istim konvecionalnim proizvodima.

To je, kaže Gal "ostvarivanje nekorektne prednosti na temelju želje potrošača da za ekološke proizvode plati više.“

Potrošači hoće veći izbor i niže cijene

Visoke cijene i skromni izbor proizvoda u ponudi čine se kao jedna od glavnih prepreka rastu prodaje ekološke hrane. Tri od četiri francuska kupca (73%) žele veći izbor organskih proizvoda u trgovinama, ali četvoro od pet (77%) kažu i da ih visoke cijene odbijaju od korištenja eko hrane u ishrani.

Izvještaj poziva francuske vlasti da povećaju transparentnost cijena kako bi osigurali da ni potrošači niti farmeri ne budu uskraćeni.

Isto to traži i IFOAM EU. Gal je istakao kako maloprodajne cijene trebaju biti izbalansirane kako bi "omogućile veću zaradu za proizvođače  veću pristupačnost potrošačima.

Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje