ENJOY, IT'S FROM EUROPE

Za 200 milijuna eura EU novca ni ove godine nema interesa niti projekata iz Hrvatske

Agrovijesti
Promocija meda i vina u Briselu Fotografija: Agrobiz
Valja spomenuti da ovaj program promocije traje dugi niz godina, a do sada je bilo pokušaja da se naši proizvođači organiziraju i prijave, no niti jedan nije uspio. I po tome smo opet na začelju EU. Hrvatski savez uzgajivača ovaca i koza je 2016. godine prijavio projekt, međutim odustao je od projekta. Isto se dogodilo i 2017. kada je udruženje Cromilk imalo interes za prijavu, ali je odustalo zbog uvjeta financiranja, kažu u Ministarstvu poljoprivrede.

Europska komisija zatvorila je krajem travnja natječaj za promociju i marketing poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, prema kojem se različite grupe proizvođača mogu uključiti i promovirati iz EU novce svoje proizvode, na trećim tržištima, dakle onima izvan EU, ali i na unutrašnjem tržištu EU. 

EK je 14. studenoga prošle godine usvojila program rada za politiku promocije u 2019., a 191,6 milijuna eura je dostupno za programe odabrane za sufinanciranje, što je povećanje od 12,5 milijuna eura u odnosu na 2018. godinu. Na žalost, niti ovaj put, barem prema odgovorima iz Ministarstva poljoprivrede i Hrvatske gospodarske komore, na ovom natječaju ne sudjeluje nitko iz Hrvatske.Valja spomenuti da ovaj program promocije traje dugi niz godina, a do sada je bilo pokušaja da se naši proizvođači organiziraju i prijave, no niti jedan nije uspio. I po tome smo opet na začelju EU.

Hrvatski savez uzgajivača ovaca i koza je 2016. godine prijavio projekt, međutim odustao je od projekta. Isto se dogodilo i 2017. kada je udruženje Cromilk imalo interes za prijavu, ali je odustalo zbog uvjeta financiranja, kažu u Ministarstvu poljoprivrede.

Uspješni Slovenci

 

Advent

Za razliku od nas susjedna Slovenija do sada je već prijavila devet projekata promocije – od bučinog ulja na vlastitom tržištu, preko proizvoda od mesa (kranjska kobasica i krškog pršuta), do prekomurskih proizvoda. Upravo ovih dana Slovenci su u Srbiji održali radionice u sklopu kampanji “Originalna EU kvaliteta”, a naglasak je bio na dva slovenska proizvoda – Kranjsku kobasicu i Kraški pršut, koji su zaštićeni na EU razini.

Zbog čega u Hrvatskoj ne postoji interes da se uzmu ovi novci i promoviraju hrvatski proizvodi treba tražiti u našoj neorganiziranosti, nesposobnosti proizvođača da se dogovore, ali i nedostatku a sredstava s kojima dijelom proizvođači sami trebaju sufinancirati projekt.

„Ministarstvo poljoprivrede ne može javnim novcem sufinancirati prijave korisnika na ovaj natječaj Europske komisije, niti može biti korisnik navedenog programa. Kao glavna prepreka javljanja potencijalnih korisnika iz Hrvatske nameće se uvjet po kojem projekt mora u prvom koraku financirati podnositelj (dakle, mora imati unaprijed osigurana sredstva) te to što je organizacija predlagatelj dužna imati sve potrebne tehničke, stručne i financijske resurse“, ističu u Ministarstvu poljoprivrede.

Neorganizirani proizvođači

Ministar Tomislav Tolušić otvorio 19. poljoprivredno-poduzetničke ideje „Nova Gradiška 2017

Kažu kako u Hrvatskoj postoji problem organiziranog – udruženog nastupanja poljoprivrednika, pa tako i zajedničkog rada oko promotivnih aktivnosti koje korisnici trebaju sufinancirati. Ipak, u Tolušićevom ministarstvu se hvale kako u tom dijelu bilježimo pozitivne trendove pa je u posljednje dvije i pol godine broj registriranih proizvođačkih organizacija povećan čak tri puta, sa šest u 2016. na 18 koliko ih danas imamo.

Snažan vjetar u leđa daje i Nacionalna strategija za održive operativne programe u sektoru voća i povrća koja je temelj za izradu operativnih programa proizvođačkih organizacija u sektoru voća i povrća i rezultat politike EU, kojom se aktivno podupire taj sektor kroz zajedničku organizaciju tržišta i sustav upravljanja tržištem, koji ima za cilj konkurentniji i tržišno orijentirani sektor, smanjenje fluktuacija u prihodima proizvođača zbog krize na tržištu, veću potrošnju voća i povrća te povećanje primjene tehnika proizvodnje koje poštuju okoliš, kažu u Ministarstvu.

Dodatne razloge slabog, odnosno nikakvog odaziva hrvatskih proizvođača na ovakve pozive možemo potražiti i u činjenici da smo mi najmlađa država članica u kojoj proizvođači najveći interes još uvijek iskazuju za investicijske mjere ruralnog razvoja, povećanje proizvodnih, prerađivačkih i skladišnih kapaciteta i to je put koji su sve države prošle prije nego što su njihovi proizvođači bili spremni za drugačiji vid prezentiranja svojih potreba, ciljeva i provođenje marketinških aktivnosti, opravdavaju izostanak projekata iz našeg ministarstva.

Sličan odgovor i iz Hrvatske gospodarske komore

BeoWine - sajma vina u Beogradu

S obzirom na to da se prijave na program informiranja i promocije obavlja izravno prema CHAFEA-i (Consumers, Health, Agriculture and Food Executive Agency), odnosno agenciji za promociju EU programa promocije uspostavljenoj izravno od Europske komisije, nemamo saznanja je li netko iz Hrvatske ove godine aplicirao na program Enjoy it's from Europe, kažu u Hrvatskoj gospodarskoj komori.

Ovaj program ima za cilj jačanje konkurentnosti poljoprivrednog sektora EU i to prvenstveno podizanjem razine svijesti o vrijednostima poljoprivrednih proizvoda Unije i visokim standardima koji se primjenjuju na metode proizvodnje u Uniji, podizanje razine svijesti o sustavima kvalitete, povećanje tržišnog udjela poljoprivrednih proizvoda i određenih prehrambenih proizvoda s posebnim naglaskom na ona tržišta u trećim zemljama koja imaju najveći potencijal za rast.

Mjere informiranja i promocije usmjerene su na naglašavanje posebnih značajki metoda poljoprivredne proizvodnje u Eui, posebno u pogledu sigurnosti hrane, sljedivosti, autentičnosti, označavanja, hranjivih i zdravstvenih aspekata, dobrobiti životinja, zaštite okoliša i održivosti te značajki poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda, posebno u pogledu njihove kvalitete, okusa, raznolikosti ili tradicije te na podizanje razine svijesti o autentičnosti europskih zaštićenih oznaka izvornosti, zaštićenih oznaka zemljopisnog podrijetla i zajamčenih tradicionalnih posebnosti.

Ono što svakako treba napomenuti je da mjere informiranja i promocije nisu usmjerene na robne marke i nisu usmjerene na podrijetlo. To znači da u okviru ovog programa, u najvećoj mjeri, nije moguće promovirati hrvatske proizvođače i hrvatski proizvod, kažu u HGK.

Enjoy, it's from Europe

Ako se pri tome u obzir uzme i činjenica da je prosječna vrijednost jednog ovakvog projekta, koji se provodi od jedan do tri godine, 2 milijuna eura od čega predlagatelj, ako se radi o promociji na EU tržištu, sudjeluje s 30% , može se zaključiti kako se radi o prilično visokim troškovima promocije, a da se pri tome ne promovira izravno niti hrvatski proizvod niti proizvođač, već se marketing radi pod zajedničkim nazivom: Enjoy it's from Europe!

Prema dostupnim podacima iz 2018.. i programu rada za politike promocije za 2019., od ukupno planiranog EU budžeta za programe odabrane za sufinanciranje od strane EU-a koji iznosi 191,6 mil €, budžet za promociju na EU tržištu za jednostavne programe iznosi 20 milijuna eura što je manje od 10% raspoloživih sredstva i namijenjen je kampanjama koje promiču različite sustave i oznake kvalitete EU-a, uključujući zaštićene oznake izvornosti (ZOI), zaštićene oznake zemljopisnog podrijetla (ZOZP) i zajamčeno tradicionalne specijalitete (ZTS) te ekološke proizvode, objašnjavaju u HGK.

Za kampanje u zemljama visokog rasta potrošnje poljoprivredno-prehrambenih proizvoda iz EU-a kao što su Kanada, Kina, Kolumbija, Japan, Koreja, Meksiko i SAD izdvojeno je 89 milijuna eura.

Prema podacima koje je objavila CHAFEA, 40% od ukupno odobrenih jednostavnih programa iz 2018. odnosilo se na programe 2 zemlje članice EU (od 14 zemalja čiji su programi odobreni) – Italiju i Francusku. dodaju.

Hrvatska gospodarska komora u više je navrata informirala svoje članstvo te održala prezentacije o ovom programu, međutim do sada nije bilo značajnijeg interesa za sudjelovanjem. Razlog su između ostalog i strogo definirani uvjeti prihvatljivosti korisnika programa, visoki troškovi participacije te nemogućnost promoviranja proizvoda kao hrvatskih brendova.

I iz HGK su se pohvalili nekim svojim drugim aktivnostima u promociji poljoprivrednih i prehrambenih proizvoda.

S obzirom na to da je jedna od temeljnih zadaća HGK internacionalizacija poslovanja i potpora našim članicama prilikom izlaska na nova tržišta, HGK dugi niz godina organizira i sufinancira sudjelovanje svojih članica na najvećim međunarodnim sajmovima poljoprivrede, prehrambene industrije, sajmovima vina i ribarstva, promovirajući pri tome i Hrvatsku i hrvatske proizvode. Vina Croatia-Vina Mosaica i Riba Hrvatske-Jedi što vrijedi, projekti su sufinancirani iz EU fondova, nositelj kojih je HGK, ističu.

  • Avatar
    gonzalezandresloan 25. Svibanj 2019. u 08:17 Pozdrav, trebate li kredit uz nisku kamatu od 2% Jeste li odbili bankovne kredite jer nemate nikakav kolateral ili imate loš kredit? Jeste li umorni od stresa u banci Zatim ste na pravom mjestu i kontaktirajte nas putem e-maila (gonzalezandresloan@gmail.com)
Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje