PROTOK ROBE

Na zelenim koridorima ne smije se čekati dulje od 15 minuta

Globalno selo
Fotografija:
Europska komisija uputila je smjernice za uspostavu zelenih koridora kako bi se osigurao nesmetan protok roba. Komisija poziva članice na osiguravanje uvjeta za olakšan rad vozača teretnih vozila

Europska komisija je 23. ožujka uputila smjernice za implementaciju zelenih koridora na graničnim prijelazima kako bi se osigurala dostupnost dobara i osnovnih usluga.

U tekstu koji upućuje članicama, ali i državama koje su u neposrednom susjedstvu, Komisija poziva na osiguravanje lanaca opskrbe bez obzira na to postoje li međugranične kontrole ili su one uvedene zbog pandemije koronavirusa. 

Države članice pozvane su da odmah uspostave granične prijelaze nazvane 'zeleni koridori' u kopnenom, morskom i zračnom prijevozu. Prelazak granice na zelenim koridorima na kopnu unutar Europske unije ne smije trajati dulje od 15 minuta, stoji u smjernicama Komisije. Takvi koridori trebali bi biti otvoreni svim teretnim vozilima koja prevoze bilo koju vrstu robe. 

Države članice trebale bi odmah povući bilo kakve dosadašnje restrikcije koje su ograničavale prijevoz robe, kao što su vikend zabrane, zabrane vožnje noću, zabrane vožnje određenim sekotrima itd. za cestovni prijevoz tereta i nužno slobodno kretanje vozača. 

Vozačima teretnih vozila, bez obzira na njihovu nacionalnost i prebivalište, trebalo bi biti dozvoljeno prelaziti međunarodne granice, stoji u smjernicama Europske komisije. 

Sva ograničenja, uključujući i ono o obaveznoj samoizolaciji, trebalo bi ukinuti, uz uspostavljanje posebno reguliranih mjera zaštite od prijenosa virusa. 

Savjetuje se obavljanje zdravstvenih pregleda za vozače na samo jednoj strani međunarodnog prijelaza elektronskim mjerenjem tjelesne temperature, osim u slučaju pojave metoda koje bi bile jednako brze i učinkovite. 

Granični policajci trebali bi propuštati vozače teretnih vozila na temelju osobnih dokumenata i vozačke dozvole, eventualno uz dokument poslodavca. Prikaz dokumenata u elektroničkom obliku trebao bi biti dovoljan.

Komisija apelira na države članice da vozačima u nedostatku ugostiteljskih objekata i motela osigura mjesta na kojima mogu nabaviti hranu i vršiti nuždu te im ukine eventualne zabrane spavanja u vozilu. 

Europski opskrbni lanac se održava kroz široku mrežu teretnog transporta, koji uključuje sve oblike transporta robe. Kontinuirani kopneni, morski i zračni promet su od ključne važnosti za čitavu Europsku uniju. Zabrana prometa osobito je pogodila transport kopnom, na koji trenutno u EU otpada 75% robnog transporta. Posljednjih dana svjedočili smo zastojima u trajanju od više od 24 sata na nekim graničnim prijelazima, koja su ugrozila čak i prijevoz lijekova, upozoravaju iz Komisije. 

Cijeli tekst smjernica na engleskom jeziku pročitajte ovdje