OPG TJEDNA

Aronia uživo: Kad je čovjek uporan i spreman učiti, može se uspjeti i za tri godine

OPG tjedna
Aronia uživo d.o.o. Fotografija: Aronia uživo d.o.o. Pogledajte galeriju
Tvrtka Aronia uživo najveći je proizvođač ekološke aronije u Hrvatskoj. S desetak svojih premium proizvoda na bazi ekoaronije na policama su dm-drogerie markt trgovačkog lanca, a nedavno su krenuli i u izvoz. Obitelj Šeremet primjer su kako se u kratkom vremenu može postići uspjeh kada se uči u hodu

Kad je netko spreman učiti i ne bježi od toga da se sam educira i bude uporan, vrijedan i inovativan, uspjeh ne izostaje. Ovo je opća formula toliko puta viđena i iskušana. A po toj formuli svoj je uspjeh postigla obitelj Šeremet, vlasnica tvrtke Aronia uživo, koja ima najveću plantažu ekološki uzgojene aronije u Hrvatskoj.

"Sigurno ste ovih dana po gradu vidjeli jumbo plakat koji kaže: Liječnik liječi, a priroda ozdravlja. Latinska je to poslovica u originalu 'Medicus curat, natura sanat'", kaže nam gospođa Šeremet u svom novom pogonu smještenom na Radničkoj cesti. Pod ovim sloganom Aronia uživo u lancu dm prodaje svoje proizvode: sokove, džemove, čajeve i kapsule. Sve na ekološkoj, prirodnoj bazi, proizvedeno pod strogim ekološkim standardima i uz priznati ekocertifikat austrijske kuće BioGarantie Austria. Ovaj bračni par danas ekološku aroniju uzgaja na cca 18 hektara na modernoj plantaži kod Ivanić-Grada, a da se formula uspjeha s početka teksta u njihovu slučaju potvrdila, dokazuje to da su sve ovo uspjeli napraviti u kratkom roku od 2012. godine do danas.

Aronia uživo d.o.o.

Danas imaju oko 60.000 grmova ekološke aronije koja trenutno daje od dva pa naviše kilograma po jednom grmu. Odnosno negdje oko 120.000 kilograma i više.

"Osnovna djelatnost nam je uzgoj, proizvodnja i prerada aronije te prodaja tih proizvoda. Posebni smo po tome što smo u potpunosti ekološki, imamo certifikat austrijske kuće BioGarantie Austria. Na plantaži od oko 18 hektara imamo više od 60.000 sadnica, najveći smo uzgajivač u Hrvatskoj, te među većima u Europi. Preradu radimo samo od vlastitih bobica aronije te proizvodimo široku paletu bioproizvoda od matičnog soka do čajeva, kapsula te džemova", kaže vlasnik Aronia Livea g. Šeremet te kao dokaz da njihovi proizvodi imaju premium kvalitetu, ističe i zdravstvene potvrde Ministarstva zdravlja te halal certifikat.

"Prijateljica koja je radila u jednoj velikoj inozemnoj tvrtki rekla nam je da su spremni otkupljivati ekoaroniju, a iako nismo ništa znali o njezinoj proizvodnji, prihvatili smo se učenja, istraživanja i krenuli u avanturu. Unajmili smo zemlju i odlučili se za sadnju aronije", kaže gđa Šeremet. 

Krenuli od nule

U jesen 2012. zasadili su prvih sedam hektara sadnicama aronije te su iz godine u godinu ulagali u proširivanje nasada i infrastrukturu plantaže, dopunjujući je akumulacijskim jezerom, navodnjavanjem sadnica kap po kap, postavljanjem ograde i videonadzora. Istovremeno su ulagali u vlastitu proizvodnju te stvarali novi brend i bioproizvode. U početku su na jednom dijelu sadili bundeve i prodavali košpice od njih, a one su se pokazale i kao odlične za gnojidbu zemlje nakon što istrunu.

Na plantaži od oko 18 hektara imamo više od 60.000 sadnica, najveći smo uzgajivač u Hrvatskoj

"Imali smo sreće što smo imali zemlju koja je već bila u ekološkom uzgoju, pa smo u startu imali veliku prednost u odnosu na konvencionalne proizvođače koji prelaze na ekološku", kaže g. Šeremet. "Kad sada pogledamo unatrag, možemo zaključiti da se sve odvijalo relativno brzo, možda i prebrzo, u četiri godine se možemo pohvaliti plantažom i asortimanom od desetak proizvoda premium kvalitete na hrvatskom tržištu", napominje g. Šeremet. Dodaje kako je velika količina nezdrave hrane kao dio svakodnevnog jelovnika uz stresan život razlog zašto su se odlučili za uzgoj biljke aronije melanocarpe.

Sam ulazak u ovaj tip biznisa bio je velik izazov jer dotada nisu imali doticaja s poljoprivredom, ali su se naoružali potrebnom literaturom i konzultacijama sa stručnjacima.

Aronia uživo d.o.o.

"Bio je to velik izazov sa svakodnevnim poteškoćama koje smo u hodu rješavali i, naravno, učili na vlastitim greškama. Kao i u svemu, teorija je drugačija od prakse. Također moramo istaknuti da nam je s financijske strane Grad Zagreb puno pomogao poticajima za poljoprivredu i preradu", kaže Šeremet. Uz Grad Zagreb posebno žele istaknuti pomoć dm trgovačkog lanca koji je prepoznao vrijednost njihovih proizvoda i odmah ih uvrstio na svoje police.

"Prve dobivene plodove aronije, a bilo je to nekih 300 kilograma, sprešali smo i napravili prve sokove u uslužnom pogonu. Prije toga smo dali aroniju na analizu i ona se pokazala kao dobra i prepuna C-vitamina, željeza, antocijana, kalcija i drugih zdravih sastojaka. Tijekom 2014. godine u rekordnom smo roku preko dm-a prodali oko 3000 bočica sokova i to bez ikakve promocije. Prodaja kroz dm dala nam je vjetar u leđa", ističe gđa Šeremet, te dodaje da su nakon toga krenuli u osmišljavanje novih inovativnih i isključivo premium proizvoda. Trenutno su fokusirani na izvoz proizvoda na europsko tržište, na kojem se može konkurirati cjenovno i količinski.

"Nedavno smo bili na najvećem svjetskom sajmu Biofachu i dobivali smo iznimno puno ponuda da radimo privatne robne marke za brojne trgovce, no nismo pristali na to. Znate kako to ide, takav posao može biti dobar, ali je pitanje koliko dugo može trajati. Zato smo skloniji tome da razvijamo svoje brendove."

Ovih dana otišle su im prve količine proizvoda u Crnu Goru, tako da se sad mogu pohvaliti da su postali i izvoznici, a ovog vikenda izlagat će svoje proizvode i na jednom zdravstvenom kongresu u Beču.

Njihova tvrtka u pogonu trenutno ima dvoje zaposlenih, a nakon što je nasad dobro krenuo te su se izborili s korovom koji je najveći problem dok grmovi ne izrastu dovoljno veliki, smanjili su i broj sezonskih radnika koji su ranije radili za njih. Imaju šest sezonaca, a prošle su godine nabavili i stroj za berbu aronije, koji se i nije iskazao.

"Poljaci imaju najviše iskustva u proizvodnji strojeva za berbu aronije i općenito jagodičastog voća. Mi smo uzeli stroj koji se nije pokazao kao najbolje rješenje jer je uspijevao pobrati oko 45% uroda, pa smo ostatak s biljke morali ručno brati, te smo velik dio imali rasut po zemlji. Naravno da nismo bili zadovoljni takvom berbom pa smo ga vratili", objašnjava g. Šeremet. Upravo ovih dana nabavili su drugi stroj koji će poslati, kako kaže, na doradu u poljsku tvornicu kako bi se prilagodio njihovu terenu i kako bi postigli da u berbi dostignu barem 80% uroda.

"Opsežna međunarodna istraživanja i naša opažanja ukazuju na to da toj biljci moramo posvetiti izuzetnu pozornost jer ona to zaslužuje. Zbog svega navedenog, odlučili smo se za biološki uzgoj aronije, proizvodnju, preradu i prodaju proizvoda od nje. Trenutno posjedujemo jednu od najvećih plantaža aronije u Hrvatskoj, a plantaža je u cijelosti ograđena i ima videonadzor. Pokraj plantaže je lovište gdje su nam prvi susjedi živahne srne, sjajni fazani, rode i zečevi koji se tako rado i često ponosno šetaju po njoj", sa smiješkom ističe Marija Šeremet Zadro.

Gospodin Šeremet ističe kako su u ovih četiri-pet godina puno toga naučili o uzgoju i proizvodnji i sada su spremni svoje znanje i iskustvo podijeliti s drugim proizvođačima. Naime, kako su nam objasnili, kontaktira ih sve više potencijalnih kooperanata koji bi htjeli proizvoditi za njih.

"Aronija postaje sve zanimljivija, tražena je u svijetu, a mi smo sa svojom proizvodnjom stigli do prinosa i količina koje prelaze hrvatsko tržište i sada se sve više okrećemo izvozu. Spremni smo pomoći drugima, no moramo ih odmah upozoriti da je ekološka proizvodnja dosta teška te zahtijeva puno rada i odricanja. Modernom poljoprivredniku nije dovoljno samo posjedovati zemlju i posaditi nešto te to uzgajati, on se mora konstantno educirati kako o proizvodnji, tako i o dijelu prodaje i trendova na tržištu. Svi moramo prolaziti ekološke i slične edukacije na kojima učimo što i kako efikasno primjenjivati i na plantaži i u proizvodnji, te ih smatramo vrlo korisnima. Kada krećete u tako nešto, prvo treba ispitati je li tržište zasićeno, odnosno ima li potrebu za tim proizvodom. Svakako, ako idete u tako nešto, kvaliteta je najbitnija", zaključuje obitelj Šeremet.

Aronija uživo d.o.o.

O aroniji

Aroniju mnogi zbog izuzetno ljekovitih i korisnih svojstava smatraju plodom budućnosti. Ovu biljku, čiji svježi plodovi imaju najveći antioksidativni kapacitet u usporedbi s ostalim bobičastim plodovima, najprije su otkrili američki Indijanci koristeći je kao hranu i lijek protiv želučanih tegoba. Europljani su dugo bili svjesni tek vanjske ljepote ove biljke; 1972. njezine je predivne bijele cvjetove nagradilo čak i britansko Kraljevsko vrtlarsko udruženje, da bi tek desetljećima kasnije bila otkrivena i njezina puno važnija, unutarnja ljepota. Znanstvenici na sveučilištu Tufts u Bostonu istraživali su antioksidativni kapacitet voća koji se određuje u jedinicama nazvanim ORAC, prema engleskoj kratici (Oxygen Radical Absorbance Capacity). Hrana s visokim brojem ORAC jedinica povećava između ostalog razinu antioksidansa u tijelu, usporava starenje, sprečava oštećenje stanica, smanjuje rizik od bolesti srca, artritisa i brojnih degenerativnih bolesti. Prema rezultatima istraživanja, aronija ima jednu od najviših ikad zabilježenih ORAC vrijednosti: 100 grama aronije sadrži čak 16.062 ORAC jedinica, što je tri puta više od primjerice antioksidansima bogate borovnice. Zanimljivo je da potrebna dnevna doza za antioksidativnu zaštitu ljudskog tkiva iznosi 3000 do 5000 jedinica.

Osobna karta

  • 18,6 hektara ekološke aronije u okolici Ivanić-Grada
  • moderna plantaža s videonadzorom i navodnjavanjem
  • 60.000 grmova
  • trenutni prosjek proizvodnje po grmu od 2 do 3 kg
  • 2 stalno zaposlena
  • 6 do 10 sezonaca tijekom rezdibe, berbe
  • 10 proizvoda na bazi aronije: sokovi, čajevi, džemovi, kapsule s dodacima đumbira, češnjaka, kurkume i drugih zdravih sastojaka - ekološki uzgojenih
  • izvoz u Crnu Goru
  • na policama dm-a

Savjeti za bolju poljoprivredu

  • potrebna je stalna edukacija kako bi se uspjelo
  • bez pomoći u početku teško se može uspjeti
  • Grad Zagreb ima odlične poticaje i potporu za proizvođače
  • državna administracija prekomplicirana, teško se dolazi do novca iz EU fondova
  • potrebno udruživanje i povezivanje kooperanata
  • stalan razvoj proizvoda i okusa
  • upornost i odricanje su temelj uspjeha
Samo registrirani korisnici mogu komentirati
Prijavi se ovdje